Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 09:17:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: hoofdremcilinder  (gelezen 14620 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
the jackal
Gast
« Gepost op: 11 Mei 2010, 21:53:49 »

net 2 weekjes vakantie achter de rug,lekker maar wel 2 mei gemist  Huilen
terug van vakantie ,een plas remolie onder de dett,ter hoogte van de hoofdremcilinder.
nieuwe besteld,geen probleem 90 euros Ik weet het niet .
ben even na gaan denken , ik had het reservoir net op pijl gebracht met remolie
(dot 4)weet iemand of dit de oorzaak kan zijn van de lekage of zou het ouderdom zijn?
ik heb gelijk 4 wielremcilinders en remschoenen,dus heb zaterdag weer wat te doen maar wil dan wel gelijk de goede olie er in doen zodat ik niet gelijk weer het zelfde probleem heb.
heeft iemand tips over de remolie.
tevens zal ik even fotos maken van de staat van mijn veerschotels zoals belooft 2 weeken geleden (zie elders in dit forum)
en nog een vraagje aan chris (als hij dit leest)heb je nog onderdelen over na 2 mei? ik heb nogsteeds 2 achterveren en schokbrekers nodig.
heb je deze nog en zou ik ze over mogen nemen (ls fastback 68)
mzzl jaco
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Mei 2010, 22:23:03 »

hallo Jaco, ja ik lees alles!! de dot 4 gebruik ik al jaren maar dan alleen als er alles nieuw in zit, gebruik je deze bij de oude remolie dan kan de achterste remcup die met de lucht in aanraking komt lekken en dat is bij jou ook zo gebeurt volgens de beschrijving.
de achterveren heb ik nog, voor schokbrekers ben ik in America aan het zoeken, de site heb ik. nu nog de juiste vervangende schokbrekers vinden.

chris
the jackal
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2010, 07:29:50 »

heb net een revisie set voor mijn hoofdremcilinder besteld,want de nieuwe cilinder die ik binnenkreeg was niet de goede.andere bevestiging.
hoop dat reviseren te doen is.
ik heb elders in dit forum gelezen van wel dus heb goede moet.nu maar hopen dat het revisiesetje wel de goede is.
ik blijf zoeken naar een nieuwe of een goede tweedehands,je weet maar nooit?en je kan hem maar op vooraad hebben toch?
verder heb ik rondom alle (trommel)rem delen nieuw,dus zaterdag lekker beginnen met de remrevisie en hopen dat mijn dettje weer snel rijd  Grijns
ps chris je hebt mail.
groet jaco
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2010, 10:35:53 »

Jaco,

Revisie van de hoofdremcylinder is volgens mij niet al te ingewikkeld.
Als je de mogelijkheid hebt laat dan gelijk even een "hoon" door de cylinder heen halen. Volgens mij doen ze dat bij rijsbergen wel voor je.

als je je revisie set binnen hebt en het is de goede, kun je mij dan aangeven waar je die besteld hebt.
Ik ben namelijk over een week of 3 ook zover dat ik mijn hoofdremcyclinder ga reviseren.

Succes

Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2010, 12:33:02 »

Ik heb het nog nooit zelf hoeven doen, maar ik heb wel wat info hierover opgeslagen.
(géén garantie dat deze info correct/compleet is)

Hoofdremcillinder reviseren

Of een hoofdremcillinder nog o.k. is hangt eigenlijk maar af van 2 dingen: de wand van de cillinder en de toestand van de rubberen cups. De wand van de cillinder moet perfect schoon en glad zijn. De cups mogen niet zijn afgesleten. en moeten hun scherpe (olieschrapende) randjes nog hebben. Als dat alles nog gewoon o.k. is (en dat zie je pas als je de boel uit elkaar haalt!!) dan pas kun je de boel gewoon terugzetten.

Demontage werkt vrij simpel en als volgt: (ik beschrijf het op algemene wijze)
- verwijder klemveren die de 'potjes' op z'n plek houden
- druk de zuiger in zodat de borgring aan de kant van de bekrachtiger kan worden uitgenomen
- de achterste zuiger (voor de achterste remcircuit) komt er dan met desnoods wat tikken of slaan op een houten blok/plank uit
- verwijder de borging voor de voorste remzuiger aan de bovenzijde (in de ruimte waar het voorste potje zat)
- tik de voorste zuiger eruit idem als de achterste
- inspecteer alles en let op de volgorde van de onderdelen die eruit komen!
- maak schoon met spiritus of remvloeistof (niet met iets anders!! benzine etc. tast de rubbers aan! en met remvloeistof gaat perfect)
- monteer cups pas weer als ze nog goed zijn zoals ik hierboven beschreven heb, olie ze (en de andere inwendige onderdelen)  licht in met remvloeistof
- de cillinder kun je aan de binnenkant goed schoonmaken met een doek rond iets (pas op met lange schroevendraaiers voor krassen!!) of met een lange borstel
- monteer alles weer zoals je eerst hebt gedemonteerd. Als de cups niet meer goed zijn dan een revisiesetje bestellen. Als je de binnenwand van de cillinder niet meer goed krijgt is het de goedkoopste oplossing een andere Ate te halen op de sloop of zo.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Mei 2010, 14:41:07 »

perfect Gert, alleen bij montage geef ik als advies om Ate vet te gebruiken is net effe iets beter, en de cilinder met een hoonborstel ook zo nalopen om de kleine bijna onzichtbare randjes weg te werken.

chris
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 13 Mei 2010, 15:00:01 »

Gert,

Geweldig mooie beschrijving.
Ik heb hier zeker wat aan en Jaco ongetwijfeld ook.

Dank

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

the jackal
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Mei 2010, 15:29:35 »

hier heb ik zeker wat aan  Lachen .
perfeckte omschrijving als ik het rev set (besteld bij opel classic parts)ga ik het proberen.
ik heb rondom wielremcilinders en remschoenen dus zaterdag heb ik zeker alvast wat te doen,tevens zal ik de hoofdremcilinder demonteren en iedereen hier op de hoogte houden.
ik had er een hard hoofd in maar als ik dit lees zal reviseren het zelfde zijn als nieuw.
ook omdat alleen de cilinder aan de kant lekt waar hij op het schutbord zit denk ik dat de schade wel mee valt.
onwijs bedankt voor jullie info en steun.
groet jaco
the jackal
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 13 Mei 2010, 15:48:43 »

o ja . bij opel classic parts.hoofdrem cilinder rev set 30 euros alle types b kadett Verbaasd
groet jaco
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Mei 2010, 18:56:10 »

Ah,
Daar (bij opel-classic-parts) had ik het inderdaad ook zien staan.
volgende maand ga ik meerdere bestellingen in een keer plaatsen, dus zal ik er gelijk een revisie setje bij doen.

cluseau
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Mei 2010, 18:32:45 »

......omdat alleen de cilinder aan de kant lekt waar hij op het schutbord zit denk ik dat de schade wel mee valt......

Jaco, let wel op dat je de gelekte remolie goed van de carrosserie verwijderd. Eventueel naspoelen met een beetje spiritus. De remolie is namelijk verzot op autolak en verslind deze zonder probleem waardoor je na enige tijd kale plekken in de lak krijgt. Als je dat niet op tijd ziet kan dat een toekomstig gat in je chassisbint betekenen. Gelukkig zijn de kadettjes nogal vlak wat dat betreft maar het kan geen kwaad hierop te letten. Ik heb persoonlijk de verwoestende werking van lekkende remolie mee mogen maken.

Frans.
the jackal
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Mei 2010, 07:17:06 »

gelukt.na 1.5 week wachten op het revisieset,eindelijk toch gekomen
en met behulp van de tekeningen en beschrijvingen hier.(goed op de volgorde letten ! )was het best te doen.
ik heb fototjes gemaakt ,maar geen idee hoe ik deze hier kan plaatsen  Verbaasd
wel ook gelijk de schoentjes en remcilinders achtervervangen,volgende week is voor aan de beurt.
ze remt nog wat scheef nu ,ik denk dat ik nog een keer goed (met zn 2je) moet ontluchten.
bedankt voor alle info tot nu toe.
ik ben weer mo B iel.  Cool
groet jaco.
the jackal
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Mei 2010, 07:47:44 »

op mijn hyves staan wat fotos .van de revisie.
hier lukt me (nog)nie  Ik weet het niet
gegroet the jackal (ofterwel jaco)
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Mei 2010, 08:28:07 »

Als je binnenkort even langs rijdt kan ik je wel een handje helpen met ontluchten.
Dit is inderdaad een klusje dat een stuk makkelijker gaat als je met zijn tweeën bent.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Mei 2010, 12:52:13 »

zie hier:
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,3867.0.html

en hier:
http://www.korrosionsschutz-depot.de/shop_xtc/product_info.php?info=p795_Eezibleed.html

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: