Holland Kadett B Club Forum
01 Mei 2026, 10:33:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Het oud-ijzer in mijn (vaders) achtertuin  (gelezen 21983 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 April 2011, 08:41:18 »

Mede Kadetters,

Aangezien ik zelf in Utrecht studeer, staat al het ijzerwerk dat ik verzameld heb in de achtertuin van mijn vader. Waar bij komt dat ik wat minder goed gebleken ben in frequent foto's maken en mooie verslagen maken. Onderstaande ter compensatie. Knipoog

Allereerst Jan Marijnissen.

Uiterst rot, maar ze zeggen dat het nog steeds te doen is. Ik ben er nog over aan het piekeren, aangezien het een coupé (?) is. (Snelle achterkant, druppelvormige ruitjes.) En dat toch een gaaf model is. Zou 'm graag op de weg (terug) brengen.

Dan het nu legaal rondrijdende ijzer:

Beiden op voorhand door de APK-keurmeester al min of meer afgeschreven. Dat bleek toch even tegen te vallen. Voor hem dan. Hopelijk doet de slechte optische staat niemand pijn aan de ogen: Persoonlijk vind ik dat dit uiterlijk mooi de leeftijd laat zien. Dit is echt oud en daarmee vele malen mooier dan een Rat-look.

En als laatste mijn nieuwe project, nu de station gekeurd en verzekerd is: 69-09-PT

Een vierdeurs sedan, weggemoffeld in een hoekje in de schuur. In een impuls overgenomen van een man uit Sint-Maartensdijk die 'm omwille van de remmen niet meer door de APK kreeg. Hij was de onderdelen aan het verkopen en via de advertentie van de deuren heb ik de complete auto - zonder motor en interieur - over mogen nemen. Er is aan gelast. Vermoedelijk nieuwe dorpels, wielkastranden en de bak onder de benzinetank. Op een gaatje in de a-stijl en de bodem na verder een prima basis.

De bedoeling is - sorry liefhebbers - om er een dieselmotor in te leggen, zij het dat het geen PK-monster wordt: In een heleboel Renault Kangoo's, Opel Corsa's, VW Caddy's en nog wat automodellen liggen dieselmotoren van 60 PK ofwel 44 kW. Dit vermogen is toch heel anders dan dat van een 1.2s maar op papier exact hetzelfde. Geeft minder moeilijkheden bij de RDW, als het lukt de constructie het zelfde te houden. Enige probleem is dat al die auto's op de voorwielen aangedreven zijn. Het is dus vooral het vinden van een geschikte bak. Andere optie is motor achterin, hoewel schakelen dan een crime wordt, of 'm op de voorwielen aandrijven, wat evenzogoed een drama is met ombouwwerk. Mocht iemand een briljant idee hebben dan hou ik me aanbevolen. Knipoog

En hoewel mijn vingers jeuken en ik soms kwijlend zie wat er te koop is, denk ik dat 't voorlopig maar even bij 4 Kadettjes moet blijven. Ik hoop ze eigenlijk op een dag naast elkaar te kunnen zetten, allemaal in rijdende, goed functionerende staat maar dat komt t.z.t. wel. Eerst maar eens kijken of 2 op de weg te houden en één project ernaast als student een beetje vol te houden is. Lachebek

kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 29 April 2011, 09:52:40 »

Leuke verzameling en een bekende station Grijns.
Knap gedaan dat deze weer de weg op mag, er zat wel wat laswerk aan.

En toeval bestaat niet, de 69-09-PT heeft ook hier in Hengelo gestaan.

Ik heb zelf 10jaar lang in de 69-07-PT rondgereden. Dit was mijn eerste B kadett en tevens restauratie project.
Ook dit was een 4 deurs sedan met een 1100 t(raag), later omgebouwd naar 12S van C-kadett.
Ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem naar de sloop heb gebracht.  Huilen
Tijd gebrek en geen internet om onderdelen te zoeken waren hier mede oorzaak van.

Mocht je om welke reden dan ook besluiten om de auto weg te doen, ik hou me aan bevolen. Knipoog

Mvg en succes met je wagen park,
Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 April 2011, 15:56:28 »

Erwin, eeuwig zonde dat je die hebt weg moeten doen, het zal wel niet anders gekund hebben op dat moment, maar toch... Ik zal in ieder geval aan je denken, mocht ie eens van de hand moeten!
Toevalligerwijs wel al het tweede Kadettje dat we allebei kennen, toch apart! Knipoog
roger H
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 09 Mei 2011, 21:21:20 »

leuk, in elke hoek een kadett je te hebben staan. is een droom  Lachen
maar persoonlijk vind ik toch dat de 2 kadettjes er mooi bij mogen staan. een goede poets beurt is niet schadelijk voor de oude beesjes.

groetjes
Mitch
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Juni 2011, 20:51:30 »

Betreffende die diesel: De Ascona B is ook geleverd met een 2.0D met 60 paardjes. En achterwielaandrijving! Met een beetje mazzel past dat wel. Al heeft de ascona geloof ik wel een bult op de motorkap.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Juni 2011, 07:34:26 »

Mitch,
Bedankt, hier kan ik weer mee voort. Lachebek
Voor wat ik zogauw zie zijn ze niet in gigantische mate te koop, dus er eentje vinden die geschikt is, dat wordt de tweede toer, maar zo kom ik stukje bij beetje verder!
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Juni 2011, 09:54:13 »

Hallo,

In de Ascona lag inderdaad een 2.0 diesel volgens mij, in de Rekord lag een 2.1 en 2.3 diesel en in de Omega A een 2.3 turbo diesel. De opbouw van dit blok is in de basis een CIH motor met een diesel kop. Echter is deze kop een stuk hoger dan een normale CIH waardoor de ascona en de rekord een bult hadden in de motorkap. Helaas zijn er niet zo heel veel diesels geleverd waardoor ze echt heel schaars zijn.

Via de volgende site vind je heel veel informatie over de inbouw van een 2.3 diesel in een C-kadett:

http://www.kadett-c-diesel.nl/nederland/homenl.htm

Al met al lijkt het mij makkelijker om een "andere" diesel motor te nemen er hier een versnellingsbak op pas te maken. Als je een standaard 4-bak neemt van een CIH en deze met een pas-plaat op je "andere" diesel motor hebt zitten denk ik dat je iets heel leuks kunt maken. Het voordeel van deze oude 4-bakken is dat ze sterk zijn, goedkoop, worden veel aangeboden en het koppelingshuis zit er los op.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Max
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juni 2011, 11:18:16 »

Diesels uit een omega b? Zitten ook in een vectra dacht ik en misschien zelfs astra. Zijn ohc blokken volgens moet een ohc getrag op passen en anders een r25. Wel een dure hobby zo'n ohc getrag.
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Juni 2011, 12:02:43 »

Hallo,

Met de OHC motoren ben ik niet zo bekend, het lijkt mij dat de kleinere diesels het meest geschikt zouden kunnen zijn voor de B-Kadett. Een grote 2.0 diesel uit een omega lijkt mij wel wat erg groot. Persoonlijk zou ik denk ik meer gaan voor een 1.5 of 1.7 diesel uit een Corsa, de voorgestelde versnellingsbak met een pasplaat en dan is het redelijk goed in te bouwen lijkt mij.

1.7 turbo:

1.5:

Groeten Olaf

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 29 Juni 2011, 17:39:30 »

Dit is nog briljantere informatie. Ik heb vanochtend weer naar auto's zitten kijken en ik wil binnenkort bij de sloperij in de buurt gaan informeren of ze een corsa diesel hebben die betaalbaar is.
Het gaat me niet om het vermogen, dus een kleine motor heeft wat mij betreft gewoon de voorkeur.
Enige moeilijkheid lijkt me dat die CIH 4-bakken voor een benzinemotor zijn en een dieseltje dan wat meer op toeren gejaagd word, zeker als die bak maar 4 versnellingen heeft.
Weet iemand of er meerdere typen CIH bakken zijn, of is het één pot nat?

Enige lastige is dan de pas-plaat of extra ring op 't koppelingshuis. Misschien van beide koppelingshuizen een deel afslijpen en dat omlassen of koppelingshuizen uit proberen te wisselen (al kan dat met die dwarsbakken waarschlijnlijk niet...) Mocht iemand hier nog ideeën over hebben dan hou ik me ook aanbevolen. Knipoog

Dit zijn in ieder geval betere opties dan gaan klooien met de originele bak, aangezien alles op de voorwielen aangedreven wordt.
Mijn dank! Lachebek
ton z
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 29 Juni 2011, 17:48:27 »

ik heb nog een f astra met een 1.7 tdi staan ik was hetzelfde van plan met een coupe maar door tijdgebrek heb ik ervan afgezien .
als je interesse hebt laat je het maar weten
gr ton
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 29 Juni 2011, 20:00:18 »

Enige moeilijkheid lijkt me dat die CIH 4-bakken voor een benzinemotor zijn en een dieseltje dan wat meer op toeren gejaagd word, zeker als die bak maar 4 versnellingen heeft.
Weet iemand of er meerdere typen CIH bakken zijn, of is het één pot nat?

Hoi Jeroen,

De 4-bakken hebben waarschijnlijk wel verschillen in de 1e, 2e en 3e versnelling maar de 4e is altijd 1:1. Om het toerenverschil te compenseren zul je een langere achteras moeten hebben. Een CIH achteras of van een Opel GT zullen je kunnen helpen, eventueel is een C-kadett City of Caravan achteras ook passend te krijgen.

Groeten Olaf

ton z
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Juni 2011, 06:41:27 »

hoi
ik zag op marktplaats een 5 bak tekoop staan voor een cih ik weet alleen niet hoe ik een link moet toevoegen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 30 Juni 2011, 07:33:05 »

Ton,

was het deze?
http://link.marktplaats.nl/450697136

Dan doe ik denk ik liever een 4bak, die 5 bak daar heb ik bijna een corsa voor... Knipoog

Heb je enig idee wat je trouwens voor die Astra F wil hebben?
Ben nog even naar Turbo's aan het kijken als het gaat om slijtage en noodzaak voor de motor.
Ook kijk ik in verband met transport ook even wat er in de buurt te vinden is; moet ik een auto ophalen dan moet ik iemand met bus, tijd, aanhanger en brandstof regelen en Wilnis is wel een beetje uit de richting van Boxmeer.
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 30 Juni 2011, 08:57:26 »

Hoi Jeroen,

Een 5-bak is inderdaad een dure oplossing, eerst maar eens een 4-bak lijkt mij een goedkopere oplossing. Het maken van een pasplaat is op zich wel aardig te doen, het lastigste is het uitlijnen van de bak met het blok. Je wilt immers zo min mogelijk stress op je lagers. Wat dan nog wel puzzelen wordt is de koppelingsplaat e.d. , de prise-as van de versnellingsbak moet nog wel in het lager in je krukas passen.

Een tweede oplossing is het afslijpen van het koppelingshuis van de CIH 4-bak en een originele bak en dit weer aan elkaar lassen. Het vervelende hiervan is dat je iemand moet hebben die aluminium kan lassen.

Groeten Olaf

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: