Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 19:40:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motor loopt warm  (gelezen 15754 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
tomjelle
Gast
« Gepost op: 21 Mei 2011, 08:31:58 »

probleempje!!!!!!
de pijl opmijn dachboard stijgt net niet in het rood en blijft daar ook staan
heb demassapunten al aan de batterij gelegd en heb het puntje op de sensor al goed proper gemaakt
al mijn koelwaterdarmen vervangen heb heel mijn koelsysteem gereinigd met product daarvoor bestemd
heb ook mijn thermostaat er al uit genomen maar probleem blijft
motortje heeft wel 5 jaar stil gestaan
kan het zijn dat de sensor vuil of stuk is
of loopt hij gewoon warm???
heb ook geen zichtbare lekken of zo

wie kan mij raad geven
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Mei 2011, 08:55:10 »

Wordt je radiateur en de waterslangen ook warm? Zo niet, dan heb je geen circulatie. Heb je verlies van koelwater door de hitte en wordt de motor echt zo warm, of wijkt de meter alleen af? Zonder thermostaat moet alles gewoon blijven rondstromen, dit kun je zien in de radiateur met de dop open en een klein beetje gas geven.

Groeten,
Reinier.
tomjelle
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Mei 2011, 08:58:01 »

alle darmen worden warm (heet maar da is normaal) en heb circulatie
kan ik zien of de sensor stuk is Verbaasd
of moet ik me zorgen maken over een defecte koppakking
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 21 Mei 2011, 12:54:48 »

Heb je ook gecontroleerd of je radiateur over de volle breedte warm wordt, verstopping in een deel er van zorgt ook voor minder koeling. In het verstopte deel stroomt geen koelwater en wordt ook niet/minder warm. Bij een groot lek in de koppakking pompt je koelsysteem op, de compressie komt in je koelkanalen terecht. Een klein lekje kan een luchtbel veroorzaken onder je thermostaat en dan gaat deze niet open. Ik kon met een lekke koppakking ongeveer 75 tot 100 km aan 1 stuk rijden, zonder thermostaat, dan begon de temperatuurmeter te stijgen en moest er 1 tot 1 1/2 liter water bij, bij kleine stukjes rijden bleef alles op peil.

Ik weet niet of je de weerstand van de sensor kan meten, misschien heeft Gert daar info over, als hij niet zelf reageert op dit topic, kun je hem altijd even een berichtje sturen met die vraag. Is je meter wel goed, inclusief alle (massa) aansluitingen? Volgens mij is daarover al eens geschreven, gebruik de zoekfunctie even, wie weet kom je nog meer te weten

Groeten,
Reinier
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Mei 2011, 18:38:12 »

Nee, hoe dat te meten weet ik ook niet. Ik heb ook al eens flink zitten goochelen met diverse sensoren en welke nu goed en origineel was?
Volgens mij moet er een 2-cijferig getal in staan dat voor het productiejaar staat. Dan weet je in ieder geval of hij bij de meters van een B-Kadett of van een C-Kadett hoort.
Ik dacht dat de meters van de C-Kadett iets anders worden aangestuurd dan die van de B-Kadett.

Meter: als je de draad van de sensor bij ingeschakeld contact aan de massa houdt, moet de meter helemaal uitslaan.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
tomjelle
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Mei 2011, 11:15:05 »

hij loopt gewoon warm
heb ondertussen 2de graad brandwonden ervan
denk radiator of koppakking
straks ga ik een compressietest uitvoeren
hoeveel moet deze minimum hebben om goed te zijn
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Mei 2011, 08:25:45 »

80 graden is heel warm, dat wil je niet over je handen krijgen. De compressie weet ik zo niet, maar bij een lek in de koppakking zit er meestal veel verschil tussen een aantal cilinders. Gert heeft misschien wel een idee om je heel veel technische gegevens te bezorgen.

Groeten,
Reinier.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Mei 2011, 09:10:24 »

Compressie meten is niet echt betrouwbaar om te concluderen dat de koppakking lek is. Je kunt namelijk ook een hoop compressie verliezen via de kleppen of zuigerveren.
Wil je de koppakking controleren dan zou ik even naar een lokale garage rijden en vragen of ze een CO-test op het koelwater willen doen.
Is met een paar minuutjes gebeurd.
Bij een lekke kop komen uitlaatgassen in het koelwater terecht en een klein lekje is middels deze test snel aan te tonen.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Mei 2011, 10:48:05 »

Is het ook niet zo dat de thermostaat pas bij een graad of 80 (Ik meen zelfs 87) begint te openen? Doordat het koelsysteem onder druk hoort te staan is zelfs een temperatuur van 100 graden nog geen gekkigheid, dus wellicht is het daadwerkelijk meten van de temperatuur van het koelwater dat de radiator binnenkomt nog een optie.
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Mei 2011, 15:41:21 »

Een lekke koppakking die lekt richting het koelcircuit is soms op te sporen door de koude motor te starten. Als dan de waterdarmen al heel snel even stijf staan zoals ze zouden zijn als hij warm staat, dan weet je dat hij daar naartoe lekt.

En andere optie is radiatordop er af (eventueel oliedop/peilstok ook even uithalen). Bougies er uit en dan druk op je cilinder zetten. (bij 2 gesloten kleppen uiteraard). Dan zou je ook snel kunnen merken waar je lucht hoort komen. In dat kanaal zit je lek.

optimaal zou hij 80 tot max 90 graden mogen zijn. vanaf 100 begint het risicovol te worden in mijn ogen.

tomjelle
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Mei 2011, 20:45:09 »

gisteren heb ik test gedaan allemaal 8.5 nu ben ik vandaag een ritje gaan maken met de verwarming volle bak aan en geen probleem
denk dat ik toch maar nieuwe radiator ga bestellen Rollende ogen
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 27 Mei 2011, 07:21:43 »

Je kunt ook proberen of je de radiator nog een beetje kunt ontkalken.
Radiator uitbouwen, een paar kurken in de openingen proppen, radiator vullen met een flinke hoeveelheid antikal, WC-eend o.i.d.
Dan een paar keer per dag de boel een flink schudden.

Wellicht dat dat helpt.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
ton z
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Mei 2011, 06:39:35 »

ik heb ooit bij een trekker hetzelfde probleem gehad toen heb ik de tip gekregen om het koelsysteem te vullen met azijn dan hoef je niks uit te bouwen en alles wordt dan ontkalkt ook je blok en verwarming effe een paar uur ermee rijden en het is voor mekaar
ps dit werkt alleen voor kalk.
gr Ton
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 28 Mei 2011, 07:16:05 »

RoestKadett (voormalig forumlid) adviseerde Cola; de goedkoopste die je kunt vinden, schudden en in een bak doen om CO2 eruit te halen en dan in je koelsysteem.
Verder hebben we bij onze koffiemachine ontkalkingstabletten (1 tablet in 0,6 ltr. water op lossen) die verstopte douche-koppen vele malen beter ontkalkt dan bijv. azijn.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
tomjelle
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Mei 2011, 09:24:58 »

maandag heb ik mijn nieuwe radiator bedankt voor de tips
zou het allemaal wel eens willen experimenteren maar heb bang dat ik pakkingen ga stuk doen
met azijn en zo
ik laat jullie nog weten of het opgelost is met een nieuwe want ik vrees er nog steeds voor dat de koppakking stuk is
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: