Hierbij dus de foto van de onderdeeltjes die ik nodig heb voor de APK. Het wordt een avontuur om ze erop te gaan maken, nu vraag ik me af, als ik de wielremcylinders 'herplaats' zit ik dan ook weer met remdruk die ik moet afstellen?
Remslangen L/R. Ga ik vervangen, dan loopt mijn volledige rem olie leeg? *Stomme vragen misschien maarja. Ik ben geen kenner!
Nieuwe remcilinders hoef je niet af te stellen, wel ontluchten, zelfde geldt voor je remslangen. Afgelopen week heb ik nog een paar achter-remslangen bij een bmw met klauwen vervangen en heb niet hoeven ontluchten. Als je de slang afkoppelt, spuit niet alle remvloeistof er in 1x uit, dit loopt langzaam door. Daar heb ik gebruik van gemaakt, heb de slang ge de- en monteerd, even gewacht tot de remolie uit de slang kwam lopen, dit druppelsgewijs in de cilinder laten lopen (die nog vol stond met de aansluiting naar boven), de slang er in gedraaid en alles gemonteerd. Daarna nog even gekeken of er lucht in zat, maar de remdruk was goed en geen lucht.
Mocht je tijd nodig hebben om alles te monteren, kun je het rempedaal een stukje ingetrapt houden met een stok tussen het pedaal en je zitting. Op die manier sluit je de doorstroming vanaf je tankje naar de hoofremcilinder af en kan je tankje niet leeglopen.
Ontluchten kan op een paar manieren, met een speciaal drukvat gevuld met remolie op je tankje, met vacuüm op de ontluchtingsnippel van de cilinder of met pompen. Het laatste is het meest gebruikelijke, maar kan het einde betekenen voor de cupjes in de hoofdremcilinder, want je trapt je pedaal dan verder dan hij meestal komt en kan bij vervuiling op die plek de cups beschadigen.
Ontluchten met drukvat: zorg dat de druk niet te hoog is, je tankje kan dat misschien niet meer hebben. Begin met ontluchten altijd met de cilinder die het verst weg is, dus R.A., losdraaien tot de lucht weg is, dichtdraaien, dan de volgende.
Met vacuüm:, geld dezelfde volgorde, zorg er voor dat het tankje goed gevuld blijft, anders kun je weer overnieuw beginnen.
Pompen: als je niet in het bezit bent van deze apparaten, gewoon met 2 man/vrouw/iets daartussen. Pomp een paar keer met je pedaal tot je tegendruk voelt. Lucht is samen persbaar en voelt aan als een veer onder het pedaal. Houd het pedaal vast en draai de ontluchtingsnippel los. Herhaal dit een aantal keren tot de lucht er uit is en ga zo de auto rond. Zorg er voor dat je tankje ook hierbij gevuld blijft.
HEEEELLLL belangrijk, monteer wel de voering/trommels/schijven/klauwen/blokken of wat dan ook. Ik heb dit verhaal al eens aan iemand verteld en die kwam met de mededeling dat de cupjes uit de remcilinders waren gevallen tijdens het ontluchten, die had verder niets monteert

Gebruik geen DOT5 remvloeistof, dit is op silicone basis en kan niet gemengd worden met DOT 3 of 4. Er is wel 5.1 in de handel als vervanger op niet silicone basis.
Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten,
Reinier.