Holland Kadett B Club Forum
13 Augustus 2026, 08:16:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stationair toerental 1.1SR motor  (gelezen 77814 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 21 September 2012, 09:09:04 »

Alle OHV motoren (1.1N/S, 1.2N/S) voor de Kadett hebben een stationair toerental ergens tussen de 750 en de 850 tpm.
De uitzondering hierop is de 1.1SR motor met een stationair toerental van 950-1000 tpm.
Stel je probeert deze ook op 750-850 tpm af te stellen, kan het dan zijn, dat je bij gasgeven vanuit het stationair toerental een "gat" krijgt,
dat hij zich als het ware verslikt, overslaat?
Iemand hiermee ervaring?
p.s.: ik ga ervan uit dat de ontsteking juist is afgesteld en dat de carburateur goed functioneert. In mijn geval heb ik niet de dubbele set erop zitten, maar een 1.1S carburateur, omdat de 1.1S motor het meest lijkt op de 1.1SR.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 21 September 2012, 09:28:24 »

Gert,

dit heb ik met een 1.2S ook gehad. met enkele carb liep de motor met minder toeren SUPER en na ombouw naar dubbele carb kreeg ik inderdaad ook een "gat" bij het gasgeven wat weer weg was bij stationair iets hoger af te stellen.
dus ik denk dat het met de dubbele carb te maken heeft.

gr Paul

PS betekend dit dat het blokje weer zijn vertrouwde plek heeft gevonden Grijns
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 September 2012, 10:13:06 »

Ja, het blok zit er weer in; de garage heeft alleen nog een probleem met de afstelling (het bovengenoemde "gat")
Zij dachten aan de acceleratiepomp, maar die had ik al vernieuwd (en de carburateur werkte goed volgens jouw ervaringen ermee), en daarom
bedacht ik me net, dat ze hem misschien op 750-850 tpm. af proberen te stellen.
Ik denk dat het hogere afsteltoerental te maken heeft met de hogere compressieverhouding, en dat dus ook met een enkele carburateur het toerental 950-1000 tpm. moet zijn.
Los dus van het type carburateur vraag ik me af of een te laag stationairtoerental bij de SR motor leidt tot inhouden bij gasgeven vanuit stationair draaien.

jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 21 September 2012, 19:19:05 »

Ben benieuwd. Mijn SR blokje loopt stationair veels te hard.( 1500 toeren ofzo)maar wel icm automaat in vrij. In versnelling is het 900 toeren. Ik blijf er voorlopig nog lekker vanaf. Straks loopt ie helemaal niet meer lekker als ik overal aan ga draaien Verbaasd.
We wachten af.
 greetzz
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 22 September 2012, 15:42:10 »

Carburateur-vraagje (denk ik)
Als de motor stationair draait, "zwabbert" het toerental. Dit gaat steeds iets hoger, iets lager, iets hoger, enz.
Als je vervolgens gas geeft verslikt hij zich en sterft ie af. Oorzaak.
De carb. zou goed moeten zijn, ontsteking op tijd. Valse lucht??
Iemand een suggestie??

De gereviseerde motor draait zelf erg mooi zacht; klinkt goed. Nu alleen nog aftellen. Waar zit de fout Verbaasd

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 22 September 2012, 17:45:14 »

Gert, dat "schommelen" doet ie dat ook wanneer je de vacuumvervroeging loskoppeld?

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 22 September 2012, 17:53:15 »

Heb ik niet speciaal op gelet; waarom?? Een idee??
Ik heb de oude 1.1N en een 1.2S carb. naar de garage gebracht; kunnen ze die eens uitproberen.
De motorrevisie was wel nodig, maar het gedonder met het afstellen van de motor is tot op vandaag gebleven.

De verdeler is de originele oude, maar dan met de electronica van Hotspark  http://www.kadett-b.nl/techniek/artikel002.php
Voor de rest kan het toch niet zo moeilijk zijn; maar even zien maandag of ze vandaag nog wijzer zijn geworden.

jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22 September 2012, 18:14:47 »

Hoi Gert,

Kan het niet de hotspark zijn? FF terugbouwen en dan weer kijken wat de motor nu doet. tis maar een suggestie. De meest rare dingen heb ik meegemaakt bij Ami's, dus kan ook bij Opels...

Succes!
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 22 September 2012, 19:25:46 »

Is de ontsteking op tijd gezet met het juiste toerental? In sommige gevallen moet het op een stationair lopende motor met los genomen vacuüm vervroeger slang, soms op startmotor toerental.
Zit de originele stroomverdeler er nog wel in? Eventueel controleren met een ouderwetse vacuümmeter. Deed ik ook toen ik nog een OHV kadett had.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 22 September 2012, 20:09:05 »

de vacuumvervroeger kan het stationair toerental aardig in de war schoppen als het continu bij blijft regelen met vroeger/later waar dan de carburateur weer op reageert en het effect alleen maar versterkt.
dus eigenlijk wat oly ook al heeft gepost.

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 23 September 2012, 11:32:54 »

De hotspark zit in de originele SR verdeler (ivm de vervroegingskromme); als het volgende week nog niet gaat, zal ik eens terugbouwen op de puntjesontsteking; kijken of dat invloed heeft.
En kijken of de ontstekingafstelling is gedaan bij losgenomen slangetje op vacuumvervroeging.

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 23 September 2012, 12:26:30 »

Als je toch de ontsteking gaat veranderen: stel de ontsteking met de lamp eens af op startmotorsnelheid, de centrifugaal vervroeger begint best wel al bij lage toerentallen.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 23 September 2012, 14:09:05 »

Ik weet niet hoe dit bij opel is maar het komt wel eens voor dat de vacuum vervroeging niet goed meer werkt, bij veel oude wagens zitten op de vacuum vervroegings schijf 2 kleine veertjes, één van deze veertje wil wel eens los komen, als resultaat heel erg schommelen van het toerental en bij optrekken houd de motor even in.
Haal de verdeler kap er eens af en zuig een keertje aan de vacuumslang, als je de vacuum schijf goed heen en weer ziet bewegen is die nog goed, als de schijf bijna niet terug komt in zijn orginele stand is waarschijnlijk een veertje los gekomen.
Weet dus niet hoe een opel stroomverdeler in elkaar zit, het zou namelijk wel eens het zelfde probleem kunnen zijn Rollende ogen

Heb je al gekeken of de carb mischien ergens valse lucht trekt, bij lopende motor even remreinigerspray op de carb spuiten en de vacuum slangen, mocht er ergens een lek zijn dan gaat het stationair toerental ineens heel hoog lopen door de reinigerspray.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 23 September 2012, 16:18:46 »

Ik weet niet hoe dit bij opel is maar het komt wel eens voor dat de vacuum vervroeging niet goed meer werkt, bij veel oude wagens zitten op de vacuum vervroegings schijf 2 kleine veertjes, één van deze veertje wil wel eens los komen, als
Heb net even nagekeken maar opel heeft geen 2 veertjes op de vacuum schijf zitten, de veer zit bij opel in het vacuum membraam verwerkt.
Leuk om te zien dat er zoveel soorten vervroegingen zijn in de ontstekingen, mijn oude suzuki sj410 had zelfs geen vacuum potje, deze had wel contactpuntjes en in de ontsteking zat een soort van centrivugaal gewichtjes die de vervroeging regelde Lachen

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 23 September 2012, 16:28:09 »

De Kadett-verdeler heeft onder de grondplaat ook centrifigaalgewichtjes zitten.

Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: