Holland Kadett B Club Forum
12 Augustus 2026, 07:09:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stationair toerental 1.1SR motor  (gelezen 77740 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #75 Gepost op: 03 Oktober 2012, 21:23:54 »

de pomp heeft een kleine aanzuigende werking... wat ik bedoelde is dat de arm niet de druk levert, maar de veer die de arm terug duwt. als de pompen allemaal even zwaar terugduwen zou de druk gelijk moeten zijn.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #76 Gepost op: 03 Oktober 2012, 22:15:00 »

Ja, ik heb de zuigende werking ontdekt, en ja, bij het ontspannen van de veer blaast hij.
Het zou kunnen, dat de veer in de nieuwe pomp langer is of een membraan meer doet bewegen, waardoor hij een groter volume met meer kracht pompt; ik had de indruk, dat de nieuwe pomp die er nu op zit, krachtiger blaast; de moeite waard dat even te controleren,
want ik kan mij voorstellen, dat de afstelproblemen zouden kunnen voortkomen uit een teveel aan brandstof.
Als de brandstofhoeveelheid wel klopt, dan moet het zitten in het ontsteken ervan  Boos

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #77 Gepost op: 04 Oktober 2012, 08:00:26 »

gert,

als je benzineslang bij de carburateur losmaakt,  de krukas 1x rondraaid, de benzine opvangt en het aantal cc meet?

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #78 Gepost op: 04 Oktober 2012, 08:06:43 »

Het gaat denk ik meer om de druk/kracht waarmee hij pompt, dan de hoeveelheid.
Als de vlotterkamer op niveau is, drukt de vlotter de toevoeropening dicht. Als de pomp nu sterker is
dan de opwaartse kracht van de vlotter, zou de vlotterkamer te vol kunnen komen te staan.

Hierop aansluitend.  Misschien brengt dit wat.
Wie weet hoe vol een vlotterkamer staat, als je na het uitzetten van de motor de deksel van de vlotterkamer verwijderd.
Hoe ver onder de rand staat de benzine dan ongeveer (ik kan het zo niet in de boekjes vinden)

Vraag van mij aan de monteur: krijgt hij wel voldoende brandstof
De monteur: jawel, want als ik het deksel van de carburateur verwijderd, staat het tot aan de rand.

Nu is "tot aan de rand" een rekbaar begrip, maar het klinkt in ieder geval (misschien te) VOL.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #79 Gepost op: 04 Oktober 2012, 10:17:28 »

Gert

Ongeveer een cm onder de rand, Als je een fles of zoiets met een slang eraan aansluiten op de carburateur dan omzeil je de benzine pomp. Door de fles erboven te houden loopt de benzine in de vlotterkamer, kijken wat hij dan doet.

Succes Fred Uut Huuessen
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #80 Gepost op: 04 Oktober 2012, 10:19:16 »

Tot aan de rand is zeker te hoog.
Als ik de deksel er af draai dan staat het nivo ongeveer 1 tot 1,5 cm onder de rand.

Ronald

edit:
Fred was me net voor.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #81 Gepost op: 04 Oktober 2012, 10:24:43 »

als je een aftap op de carb hebt zitten kan je daar een slangetje aan hangen(doorzichtig) en dan kan je zien hoe hoog het niveau is.

Kadett B L "super" 1968 LPG
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #82 Gepost op: 04 Oktober 2012, 10:30:02 »

Citaat
Het is misschien ver gezocht, maar klopt de poelie op de krukas wel.

Deze opmerking van Fred kan ook wel eens aardig in de buurt komen.

Check eens of het streepje op de poeli inderdaad wel op het BDP staat.

Zal niet de eerste keer zijn dat dit verkeerd staat.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #83 Gepost op: 04 Oktober 2012, 14:02:12 »

het benzine peil kon je instellen door het O ringetje aan het vlotterventiel in dikte te veranderen (dikker is lager niveau)

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 04 Oktober 2012, 16:32:25 »

het benzine peil kon je instellen door het O ringetje aan het vlotterventiel in dikte te veranderen (dikker is lager niveau)

gr Paul

Ik keerg toender tijd, bij de revisie van mijn torretje, het advies mee om het messing lipje waar de vlotter aan vast zit wat verder te verbuigen. Hierdoor sluit de vlotter de vulopening van de vlotterkamer iets eerder af.
Dit was de onderhandse tip van een oude baas bij het revisiebedrijf. Volgens zijn zeggen zou het kadettje daardoor ietsje zuiniger worden omdat deze solexcarburateurtjes wel eens wat scheutig waren met de benzine.
Wellicht kun je dit ook is proberen Gert.
Als de vlotterkamer tot de rand toe gevult is, is dat naar mijn mening inderdaad te hoog.
Controleer, naast de druk van de brandstofpomp, ook of de vlotternaald de vulopening wel goed afsluit.

Groet,
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #85 Gepost op: 04 Oktober 2012, 17:09:14 »

Zo, ik bouw even radio-stilte in; alle tips (bedankt allemaal) worden gewogen en zo mogelijk nagegaan.
Ik geef de garage/monteur nu even de ruimte het één en ander uit te proberen. Omdat hij voor de totale inbouw
een dooie-uurtjes-tarief heeft afgesproken en hij zich daar aan wil houden (gelukkig maar), push ik hem niet te veel.
Als hij reguliere uren gaat inzetten en berekenen wordt ik niet vrolijk, en geduld is een schone zaak; ik ben dus nog maar
geduldig. Het komt wel in orde Knipoog

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #86 Gepost op: 23 November 2012, 21:23:45 »

ik denk dat de radiozender is opgeheven? (radiostilte duurt zo lang) Knipoog

hoe gaat het intussen met het 1.1SR torretje?

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #87 Gepost op: 23 November 2012, 21:55:31 »

Loopt (mooi) , maar nog niet goed bij gas-oppakken. oorzaak? Ik zal morgen weer eens langsgaan
of ze nog wijzer zijn geworden.  Ik weet het niet

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #88 Gepost op: 26 November 2012, 21:04:02 »

ik denk dat de radiozender is opgeheven? (radiostilte duurt zo lang) Knipoog

hoe gaat het intussen met het 1.1SR torretje?

gr Paul

Vanavond opgehaald.
Eerste indruk + uitspraak monteur:
Lijkt nu beter afgesteld te zijn. Loopt goed en pakt ook goed op.
Dit op de 1.1N carburateur die ik van Erwin heb geleend (hoort bij het Olympia-A project dat hij op de wachtlijst heeft staan), die de monteur
in tweede instantie uit elkaar heeft gehaald en goed heeft schoongemaakt.
De komende tijd (bij mooier weer) proefrijden, afstelling kritisch bekijken, bougies e.d. in de gaten houden. Kijken wat het wordt.
Ik heb dezelfde carburateur liggen als die van Erwin (2891018A, 1.1N, zat op mijn Olympia-A bij aankoop).
Als hij goed blijft lopen en de instellingen optimaal zijn, ga ik wel verder deel voor deel uitproberen wat er vervangen c.q. verbeterd kan worden
-Erwin zijn carb. weer vervangen door mijn 2891018A
-Een Delco verdeler uit een 1.1SR Rallye proberen; deze lijkt mij minder speling te hebben
-Als de Delco niet beter werkt de HotSpark in de Bosch verdeler uitproberen.
-Als de ontsteking goed werkt/blijft werken toch nog eens de 1.1S carburateur uitproberen.
-de dubbele-carburateurset die op een SR motor hoort schoonmaken en pakkingen vervangen en dan kijken hoe de motor daarop reageert.

Al met al genoeg kluswerk om de tijd aangenaam mee door te komen. Grijns

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 01 April 2013, 17:57:27 »

Zo, alles voor zover gedaan. Verdere verbeteringen hebben geen haast en staan op de lijst "...zou mooi zijn .... en ....tegen die tijd...." Grijns
De 1.1N carburateur van Erwin zit er nu nog op; hij rijdt hier uitstekend op. Start goed, loopt mooi rustig stationair en pakt in alle versnellingen goed op.
Je moet alleen niet te laag in de toeren zitten, want dat vindt een SR-motor wat minder.
Een eigen 1.1N carb. heb ik liggen + een 1.1S en een 1.1SR 2-carburateurset.
Na 14 april probeer ik mijn eigen 1.1N en als dat goed gaat de 1.1S carb. De 2-carb.set laat ik denk ik op de plank liggen als bijbehorend origineel onderdeel.
Onderwerp hiermee naar tevredenheid afgesloten; tot 14 april zou ik zeggen  Cool

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: