Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 12:38:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stationair toerental 1.1SR motor  (gelezen 77087 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #90 Gepost op: 01 April 2013, 20:45:43 »

kijk dat is goed om te horen Gert,
er gaat niets boven lekker rondtoeren in je eigen kadettje.

tot de 14e zou ik zeggen..

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #91 Gepost op: 01 April 2013, 20:46:52 »

Nu hij weer lekker loopt is dat lekker rondtoeren 100% verslavend Rollende ogen

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Evulgo
Gast
« Antwoord #92 Gepost op: 14 Juni 2013, 16:34:03 »

En wat heeft het euvel uiteindelijk doen verdwijnen?
Of was het een combinatie van alle tips samen?
Het heeft enige tijd gekost maar heb alles doorgelezen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #93 Gepost op: 14 Juni 2013, 17:40:34 »

Het betreft dus een 1.1SR motor.
Op de 1.1S carburateur heb ik hem niet goed aan het lopen gekregen; stationair goed, op toeren goed maar in het overgangsgebied sterft hij af.
Terug naar de 1.1N carburateur als vervanger van de originele 2-carburateurset. Met de 1.1N van Erwin liep hij uiteindelijk (na het uitmesten van de vlotterkamer, de carb. komt van een toekomstig restauratieproject) goed, behalve dan dat hij te pas en te onpas (soms) stationair afsloeg; vuil in de carburateur.
De 1.1N carb. die er op zat heb ik goed gereinigd, doorgeblazen (perslucht) en in een ultrasoonbad gehad; hij loopt hier nu goed op (95% tevreden)
Wat me nog stoort?
Stationair blijft hij soms nog in de buurt van 1200tpm hangen, waarna hij langzaam terugzakt en ik vind de uitlaatgassen nog teveel stinken terwijl de carb. volgens mij goed is afgesteld en de bougies goed van kleur zijn.
Morgen (15/06) ga ik bij een opelkenner/garage langs om hem eens aan de meetapparatuur te leggen om te zien wat de meters over de ontsteking en de samenstelling van de uitlaatgassen te zeggen hebben.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #94 Gepost op: 16 Juni 2013, 12:40:58 »

Verbetering.
Aan de meters was te zien dat de concentratie onverbrande gassen in de uitlaat veel te hoog was(Co daardoor ook veel te hoog) (een getal van tussen de 900 en 1000, een moderne motor zit in de buurt van 100-200)
Klepspeling was (volgens het boekje) 0,15 en 0,25 mm. Volgens de Opelman correct maar in de praktijk de krap, omdat dit inhoudt dat de kleppen snel geopend worden en langer openstaan waardoor de motor de tijd niet krijgt het mengsel volledig goed te verbrande.
Zijn advies klepspeling minstens op 0,2 en 0,3 (hijzelf ging vaak naar 0,25 en 0,35).
Nieuwe meeting.
Concentratie onverbrande gassen nu tussen de 350 en 400 (volgens een werkplaatshandboek van hem moest de 1.2S uit de C-Kadett tussen de 300 en 400 liggen) en C0 gehalte onder de 2.

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #95 Gepost op: 16 Juni 2013, 16:25:10 »

Dat klinkt mooi Gert,

Ik snap dat als je de klepspeling iets groter houd dat dan de kleppen iets langer gesloten blijven.
Waar ik dan eigenlijk benieuwd naar ben is hoe je motor nu loopt? Loopt ie stationair nu beter en rustiger

Heb je nu dan geen last van tikkende kleppen?
Als bij mij de speling wat te ruim staat gaan de kleppen tikken... en dat vindt ik een beetje rot gehoor.
Zelf stel ik de kleppen eerst met de voelermaat op de voorgeschreven speling.
Dan laat ik de motor stationair lopen en stel ik de kleppen nog op gevoel en gehoor af.
Daarbij let ik dan op of die mooi rustig(er) blijft lopen en dat de kleppen zo min mogelijk tikken.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #96 Gepost op: 16 Juni 2013, 16:39:22 »

Nee, ik hoor geen toegenomen kleppen-getik en hij loopt stationair (misschien door de meer volledige verbranding) mooier rond.
Wel blijft hij naar een langere rit stationair nog wat te hoog in de toeren hangen; de opelman vroeg of ik onder de carburateur een O-ring gebruik of een papieren pakking.
Hij gebruikt zelf meestal een pakking van wat dikker papier/karton (deksel schoenendoos); dit om valse lucht te vermijden.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #97 Gepost op: 16 Juni 2013, 19:26:06 »

Hoi Gert, mooi te horen dat de motor weer netjes loopt, en weer super fijne afstel informatie Cool

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #98 Gepost op: 16 Juni 2013, 21:04:28 »

Ja, nog eens even gezocht:
CO = koolmonoxide, een onvolledig verbrand gas;
• CH = onverbrande benzinedeeltjes;
• O2 = zuurstofdeeltjes die niet aan de verbranding hebben deelgenomen;
• NOx = een stikstofverbinding die alleen onder hoge verbrandingstemperaturen ontstaat.

De CH-waarde (richtwaarden tussen de 20 -100 ppm)
Hoge CH-waardes worden veroorzaakt door te veel onverbrand mengsel in het
uitlaatgas. De oorzaak hiervan is terug te voeren tot:
• te arm mengsel gevolgd door overslaan;
• te rijk mengsel (onvolledige verbranding);
• olieverbruik;
• defecte onderdelen/afstellingen van het ontstekingssysteem.
De CO-waarde (richtwaarden tussen 0,01 en 1 %)
Te hoge CO-waarden duiden op een onvolledige verbranding. Rijke mengsel
veroorzaken hogere CO-concentraties

De CH-waarde was bij mij 900+ en de CO-waarde 4,5+ (dit na het bijregelen met de stationaire mengselschroef en de gasklepaanslagschroef, géén CO-instelschroef aanwezig)
Na het ruimer stellen van de kleppen liep de CH-waarde terug naar 350-400 en de CO-waarde naar ongeveer 1,5.
Zoals al gezegd hoort bij de 1.2S C-Kadett een CH-waarde van 300-400 (volgens boek met afstelgegevens)

Ook het O2 gehalte was voorheen veel te hoog en na de bijstelling was het O2-gehalte (onverbruikte zuurstof) zeer laag, en dat duidde dus op bijna volledige zuurstof verbranding.

Ik was oprecht verbaasd over deze verandering.

jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #99 Gepost op: 17 Juni 2013, 06:50:48 »

hmmm....Misschien de mijne ook nog ooit eens af laten stellen...Ze stinkt behoorlijk(onverbrande benzine, 2 takt olie?)en loopt te hard stationair als de auto in zn vrij staat(N of P).Verbruikt ligt rond de 1 op 10. Olieverbruik halve liter per 500km... Verbaasd. nja...tis geen nieuwe meer haha
grtzz
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #100 Gepost op: 18 Juni 2013, 16:19:12 »

hmmm....Misschien de mijne ook nog ooit eens af laten stellen...Olieverbruik halve liter per 500km...
HAHAHA weet niet of afstellen nog zal helpen tegen dat hoge olie verbruik, ben bang dat het motortje dan toch een stukje verder uit elkaar moet Lachen
Mijn suzuki sj410 jeep had het zelfde probleem, ook zoiets van olieverbruik halve liter per 500km, ik heb er toen op aanraden van een monteur een toevoeging bij de olie gedaan, dit spul hete geloof ik ceramic, was best duur spul maar olie verbruik ging ineens naar 1 liter op 5000km, na 3 jaar begon het olie verbruik weer omhoog te gaan Grijns
Heb geen iedee hoe dit spul werkt en of dit ook bij een opel motortje zou werken Tong

Groetjes Martin.

jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #101 Gepost op: 18 Juni 2013, 18:37:52 »

Grijns Het zal ook wel wat lekkage zijn na bijna 45 jaar. Ligt altijd wel een vers plasje olie onder in de stalling na enkele weken. Ik hoef in ieder geval wat minder olie te vervangen  Lachen.
grtzzz
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #102 Gepost op: 20 Juni 2013, 07:52:51 »

Wel blijft hij naar een langere rit stationair nog wat te hoog in de toeren hangen; de opelman vroeg of ik onder de carburateur een O-ring gebruik of een papieren pakking.
Hij gebruikt zelf meestal een pakking van wat dikker papier/karton (deksel schoenendoos); dit om valse lucht te vermijden.

O-ring was al wel aardig plat; vervangen naar bovenstaand advies.
Volgens mij valt hij nu netjes terug naar 950 tpm. als ik voor een stoplicht moet stoppen.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #103 Gepost op: 23 Juni 2013, 20:18:35 »

Ook het O2 gehalte was voorheen veel te hoog en na de bijstelling was het O2-gehalte (onverbruikte zuurstof) zeer laag, en dat duidde dus op bijna volledige zuurstof verbranding.
Ik was oprecht verbaasd over deze verandering.

Zeer gunstig verbruik.
Vandaag naar Bad Salzuflen geweest; 2x161 km.=322 km. waarvan ongeveer 250 km. snelweg en de rest secundair.
Bij vertrek vol getankt en bij thuiskomst opnieuw.
Verbruik totaal 23,78 liter over 322 km. maakt 1:13,54.
Snelheid op de snelweg 110-120 kmh. met twee personen in de auto.
Opnieuw oprecht(en aangenaam) verbaasd.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #104 Gepost op: 23 Juni 2013, 22:11:00 »

Wouw ik wist niet dat onze kadettjes zo zuinig konden rijden Cool , het dus heel belangrijk om de motor zo goed mogelijk af te stellen om een optimale verbranding te krijgen.
Wat is eigenlijk de topsnelheid van jou kadett met zo'n 1.1sr motor.

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: