Holland Kadett B Club Forum
25 Mei 2026, 13:38:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: LPG op welk blok?  (gelezen 24720 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ThijsV
Gast
« Gepost op: 13 December 2016, 15:19:22 »

Hallo allen, ik heb de knoop doorgehakt, en een Kadett B 1972 gekocht, ik haal hem pas in Januari op, hoe hij eruit ziet hou ik lekker geheim  Knipoog wel wil ik op den duur misschien een nieuw 1.2 blok uit een Kadett E (Lekker makkelijk) of een CIH blok plaatsen, het gaat me er voornamenlijk om dat ik redelijk comfortabel (voor een kadett b dan) 120 op de snelweg kan pakken, mijn vraag is of de 1.2 uit een Kadett E zomaar op LPG kan, met solex of weber carbs (?) en of 120 dan te doen valt, alle suggesties zijn welkom!

Mvg. Thijs
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 13 December 2016, 16:06:37 »

Ik heb een 1.1s op benzine loopt tot 140 (gps) en rijd (voorzover mogelijk) aangenaam 120.
Mijn is verteld dat er waarschijnlijk een C versnellingbak onder zit. (Dit heb ik niet gecontroleerd)

Kadettje verbruikt gemiddelde 7.5L benzine (1 op 13.3)
Met vouwwagen is dit 9L (1 op 11.1)

Waarom wil je lpg?

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 13 December 2016, 16:16:07 »

Hoi Thijs,

Alvast gefeliciteerd met je nieuwe kadett, ik ben benieuwd als je hem hebt. Laat de foto's maar komen zou ik zeggen.

Een motorwissel is goed te doen, er zit niet zo heel veel aan een kadett dus dat wil wel. Ik heb zelf een 1200SC uit een E-kadett in mijn B-kadett liggen. Dit vergt wel iets meer aanpassingen omdat het blok dwars in de E-kadett ligt en in de lengte in onze B-kadett. Een C-kadett blok is dan handiger. In de E-kadett heb je ook de 1200 OHC motor, deze past dus niet in de B-kadett (andere versnellingsbak aansluiting). Ombouw naar een CIH is een hele grote bak werk die niet zomaar te doen is, zoek maar eens op het forum, dit is al wel vaker uitgelegd.

Waarom wil je de motor wisselen? Als het huidige blok niet meer goed is snap ik het maar als je wat meer pit wil zijn er ook nog wel andere mogelijkheden. Zoals het monteren van een dubbel uitlaatspruitstuk met dubbele uitlaat doet meer dan alleen een motorwissel. Zoek ook maar eens op het forum naar andere carburateurs, hier kun je ook leuke dingen mee. Ik heb zelf een 1100 sedan gehad met dubbele pijp en op benzine, hiermee haalde ik een top van 160 km/u op de teller (ongeveer 149km/u op de GPS), dus qua snelheid wil het wel redelijk hoor.

Rijden op LPG doen onze kadettjes goed, ik rijd al jaren vrijwel uitsluitend op LPG en dit bevalt me goed. Ook de oude 1100 blokjes lopen er lang en betrouwbaar op.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
ThijsV
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13 December 2016, 17:36:24 »

Mijn idee was dat de 1.2 vaker in de motorsport gebruikt werd, er zat in ieder geval een reden achter..., als het maar om de 120 gaat  Knipoog dubbel uitlaatspruitstuk word het dan, heb ook het boekje ''maak uw opel sneller'' van Hack besteld, nadat ik daarover gelezen had hier op het forum. eigenlijk maar 1 reden voor de LPG, ik ben van plan om de auto als daily driver te gebruiken, dan is LPG gewoon een stuk goedkoper. ik las ergens hier op het forum dat als je niet over de 90 ging LPG niet veel aanpassingen vergte, maar als je van plan was om harder dan dat te karren er iets met de klepzittingen moest gebeuren? om alvast een topje van de sluier te lichten, het is een coupé  Grijns

Thijs
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 13 December 2016, 20:45:11 »

Gas is om mee te koken, en diesel is voor tractors  Tong
Een belastingvrije oldtimer voor dagelijks gebruik en dan ook nog op LPG, lekker goedkoop rijden en maar om de 2 jaar op APK... Het spijt me maar ik kan er geen medelijden mee hebben als zo'n auto je in de winter in de steek laat, en geloof maar dat dat gebeurt. Zoiets heeft namelijk niets met liefhebberij te maken maar jammer genoeg wordt de B Kadett daar vaak voor misbruikt in Nederland.

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
ThijsV
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 13 December 2016, 21:05:00 »

Citaat
Zoiets heeft namelijk niets met liefhebberij te maken
kan je beloven dat ik verliefd was op dit bakkie toen ik de hoek om kwam rijden en hem voor het eerst tussen al het moderne blik zag staan.

Thijs
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 13 December 2016, 21:14:50 »

lekker goedkoop rijden en maar om de 2 jaar op APK... Het spijt me maar ik kan er geen medelijden mee hebben als zo'n auto je in de winter in de steek laat, en geloof maar dat dat gebeurt. Zoiets heeft namelijk niets met liefhebberij te maken maar jammer genoeg wordt de B Kadett daar vaak voor misbruikt in Nederland.
Wat een onzin zeg, mijn auto rijd dan wel gewoon op benzine, ik geniet elke dag van mijn kadettje, maar omdat ik er ook mee in de winter rijd ben ik ineens geen liefhebber meer Verbaasd Ik vind het juist een hele mooie ervaring om er juist in de wintermaanden mee te rijden.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 13 December 2016, 21:18:58 »

@OPEL1967: LPG zonder katalysator is net zo vervuilend als benzine zonder katalysator, CO2 uitstoot is bij LPG weliswaar lager maar de stikstofuitstoot is hoger.
Zeggen dat je LPG rijdt in een oldtimer om het milieu en je medemens te sparen?? Hahaha kom nou, zeg dan gewoon dat je een paar euro wil sparen. Zo houd je jezelf alleen maar voor de gek.

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 13 December 2016, 21:23:40 »

buiten de discussie of een kadett een goede keus is voor een daily driver toch een paar tips (ik gebruik hem er niet meer voor omdat het toch wel veel sleutelen was en een nissan micra op LPG toch echt goedkoper en comfortabeler is bij 40.000 per jaar)

op lpg doen ze het goed. wel de tip om vaak kleppen te stellen, de uitlaatklep 0,05mm ruimer te stellen en de motor iets rijker af te stellen. doe je dit niet dan branden de klepzetels in en gaat hij heel snel heel slecht lopen.
het alternatief is het vervangen van de kleppen en klepzetels. dit is een in mijn ogen kleine investering als je hem als daily gaat rijden en komt de levensduur en betrouwbaarheid te goede.
verder is het verstandig om elektronische ontsteking te monteren omdat de benodigde vonkspanning bij LPG hoger ligt. daarbij is het fijn om betrouwbare ontsteking te hebben in je daily, ook mag de ontsteking een paar graden vroeger staan.
wat betreft de lpg mixer is het systeem waarbij er een plaat onder de carburateur word gezet beter dan bijvoorbeeld een impco mixer bovenop de carburateur. de laatste kan bijdragen aan backfires.

1100 of 1200 motor maakt niet uit.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 13 December 2016, 21:37:27 »

@apex4x4: ik vind het nogal een verschil met jouw situatie; een complete uitvoerige restauratie met alle "verrassingen en uitdagingen" van dien of een Kadett aanschaffen en er een LPG installatie inlepelen.

ThijsV
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 13 December 2016, 21:38:32 »

@opel1967 helemaal mee eens, het is toch zo'n charmant bakkie, bedankt voor de tips verder, dit zijn de dingen waar ik naar zocht, dat, én de uitlaat  Knipoog ik weet voor nu in ieder geval genoeg, helemaal top. mijn dank aan u allen is groot!

Mvg.
Thijs
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 13 December 2016, 21:57:26 »

@apex4x4: ik vind het nogal een verschil met jouw situatie; een complete uitvoerige restauratie met alle "verrassingen en uitdagingen" van dien of een Kadett aanschaffen en er een LPG installatie inlepelen.
Weet ik ook wel, ben het ook eens met jou reactie, was een beetje aan het plagen  Grijns Grijns Grijns

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 14 December 2016, 00:24:47 »

die van mij start zomer en winter gewoon op gas  en rij er lekker alle dagen in   . en het bevalt mij prima   . iemand die het er niet mee eens is zijn probleem   ik ben trots op mijn  b kadett   . en nog goedkoper ales iemand op een scooter  Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen   en droog en warm  Grijns Grijns
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 14 December 2016, 09:53:30 »

Ik heb jaren ervaring met het rijden op LPG. 15 jaar geleden was mijn "Nickname" op het Duitse B-Kadett forum niet voor niks LPG-Bombe  Grijns

Maar goed. Ik ben het helemaal met Jeroenvans eens: Als je zorgt voor een goede en betrouwbare ontsteking, regelmatig je kleppen stelt volgens de door Jeroen genoemde maten, dan kun je zeeeer lang met je 1100 of 1200 kadettje op gas rijden. Mijn eerste B-Kadett is na >400.000 km pas voorzien van een andere cilinderkop omdat de zittingen helemaal "op" waren (met name kleppen van de achterste 2 cilinders waren het ergst). Deze nieuwe kop is toen ook meteen aangepast voor LPG. Hierdoor ging de interval voor het stellen van de kleppen een stuk omhoog.
Het ging hier overigens om een 12S automaat. Deze auto heb ik zelf ongeveer 120.000 km (probleemloos) op LPG gereden. Alleen wat problemen gehad met de ontsteking (speling op as, waardoor afstelling steeds verliep).

De CIH motoren zijn ook zeer betrouwbaar op LPG te rijden. Dit heb ik ook ongeveer 6 jaar gedaan met een 1700N motor. Nooit aangepast voor LPG, alleen de uitlaatkleppen iets ruimer afgesteld. Hiermee reed ik zomer en winter. Startte altijd gewoon op gas, en heeft 1 keer in de steek gelaten: Een marter had 2 bougiekabels doorgebeten! In 6 jaar tijd had ik 130.000 km op LPG erbij gereden. En de motor was nog steeds 100%.

Beide auto's zijn ingezet als dagelijkse (woon-werk) auto, en deden het perfect op LPG. Zomer en winter!

Ik had overigens wel een "ring" tussen het luchtfilter en de carburateur, en niet de plaat onder de carburateur zoals Jeroen noemt. Deze ring wil wel eens los gaan zitten, omdat het materiaal van de carburateur nogal zacht is, en het luchtfilter best zwaar is. Het voordeel is wel dat de choke gewoon blijft werken, en het starten op LPG makkelijker is! Van backfire heb ik alleen las gehad toen de ontsteking verliep op de 12S Kadett: Lucht filter is er een keer vanaf geblazen, maar verder geen schade of zo.

Tegenwoordig rijdt ik in een Suzuki Alto mijn woon-werk kilometers. Mijn Kadett en Rekord Car-A-Van zijn er nu alleen maar voor de hobby. Ik vind het sleutelen aan deze auto's nog altijd leuk, zolang ik het kan doen wanneer ik zin heb. Soms moest ik gewoon onderhoud doen aan mijn Kadett, omdat ik anders niet naar mijn werk kon de volgende dag. Daarom ben ik na 15 jaar gestopt met het dagelijks rijden van oude Opels....

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 14 December 2016, 10:51:10 »

Ik zou deze auto's ook niet meer als dagelijkse auto gebruiken..
Gewoon voor de weekeindritjes..
Mooi genoeg..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: