Jeetje, de tijd vliegt, maar gelukkig heb ik in de afgelopen 10 maanden wel flink wat kunnen doen aan de Kadett.
In mijn vorige post sloot ik af met de hoop de bodem vlot in de RX5+RX10 te kunnen zetten. Dat viel toen nog wel tegen, uiteraard kwam ik toch nog wat plekjes tegen die rotter waren dan gehoopt, maar de aanhouder wint, dus hier een plaatje van eind mei 2020: een fijn glanzende bodem :-)

Vervolgens heb ik begin juni een vooras met schijfremmen gevonden bij Bert van Helden in Kerkeind. Dat werd het volgende project. Ik ben begonnen de boel te demonteren, enigszins schoon te krabben, borstelen, bikken. Vooral de zachte bitacresten eraf, want dat schijnt lastig te zijn bij 't stralen. Daarna weggebracht naar Strabeko in Tilburg voor stralen en poedercoaten. Hier wat fotootjes voor en na:

Voor het demonteren van de bladveer heb ik diverse bronnen op dit forum geraadpleegd. Uiteindelijk ben ik voor het zelf fabriceren van deze variant bladveerspanner gegaan, wat mij erg goed is bevallen. Daarnaast nog een fotootje van hoe ik de fusees eruit heb geperst. In een stevige stalen koker heb ik een gat geboord groot om om de uitstekende delen van de fusee te vallen. Daarna in de bankschroef, en hoppekee! :-)

Okee, vooras klaar, dan de achteras nog even, dacht ik. Nou, dat viel (uiteraard) ook tegen. Al snel bleek dat de vorige eigenaar verwoede (en heeeel lelijke) pogingen heeft gedaan om gaten in de veerschotels dicht te lassen. Sjongejonge, wat een lompe, klonterige bende. Maar weer even rondgekeken en uiteindelijk bij Ad Peters in Vinkel een goede as gevonden voor een zeer schappelijke prijs, al gestraald en gespoten, met nog een heel klein beetje werk om het echt netjes te maken.
Toen dat ook gepiept was, we zitten inmiddels in december 2020, kon de Kadett eindelijk voor 't eerst sinds 5 jaar uit het spit en terug op z'n sloffen. Man, wat een blijdschap en trots. Ik heb dagen rondgelopen met een gevoel alsof ik net een nieuwe liefde had ontmoet.

Dit gaf opnieuw een enorme boost om verder te werken. Er waren nog wat rotte plekjes in de carrosserie: kofferbakrand, sponning van de achterruit, hoek van de paravan. Maar deze plekjes waren vrij vlot gefikst, dus door naar de flink verrotte voorschermen.. Daarover later meer!