hallo allemaal ben nog steeds druk met de ascona b .. helaas is het hier b kadett anders had ik wel verslag gemaakt
heb de achterkant het laswerk klaar nu bezig met linksvoor bij de bestuurder bij de voeten ... kokerbalk weg kriksteun zelfs de koker balk bestaat uit 2 delen waar plaat omheen zit heb balk gehaald en deze gevormd zo het orgineel is en dan plaat werk er weer om heen zetten
maar kwa roest protectie aan de binnekant van de balken hoe denken jullie daar over ik heb voor owatrol gekozen hier de site
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4966452zo ga ik het ook doen >
Een ouderwets, low budget en degelijk recept voor de roestaurateurs, ik gebruik het al ruim 25 jaar en m'n eerste project rijdt er nog steeds in goede staat mee rond (op dit recept zijn de RX5/7/10 producten ook gebaseerd en een stuk prijziger gemaakt):
1- roest verwijderen (stralen is niet nodig, gewoon goed behandelen met de staalborstel op je boormachine)
2- goed ontvetten en drogen
3- metaal behandelen met een mengsel van owatrololie en ijzermenie
4- spuiten met pure ijzermenie
5- goed laten drogen (neem er rustig een paar weken voor)
6- plamuren/schuren, nadenkit verwerken
7- weer goed laten drogen
8- 2-k hechtprimer erop (bij voorkeur geen waterbasis, plamuur absorbeert namelijk vocht wat nadien dus die blaasjes veroorzaakt)
9- aflakken, bij voorkeur hier ook geen waterverf.
Voor de onderkant/wielkassen/bodem binnenkant/schutbord en alles wat niet in het zicht komt:
- punt 1 t/m 5
6- steenslagbeschermer spuiten (even met compressor en ubc-spuitpistool aanbrengen, en niet die hobbybob knikkerbusjes nemen)
7- spuiten met een mengsel van owatrololie en tenco-ferro metaalverf
8- spuiten met pure tenco ferro metaalverf
Tectyl is dan tevens nooit meer nodig, en je kunt alles nog gewoon met een spons reinigen als je dat wilt.
Voor de holle delen zoals raamstijlen, kokers enzovoorts:
1- vol blazen met pure owatrololie (verfbeker voorzien van een metertje slang met sproeikop)
2- paar dagen goed laten uitlekken/drogen
3- nog een keer herhalen met een mengsel van owatrololie en ijzermenie
En je werkt natuurlijk altijd van binnen naar buiten... dus als eerste alle holle delen behandelen, dan de binnenkant/onderkant enz. afwerken, en pas als laatste de buitenkant doen die in het zicht komt en netjes afgelakt moet zijn.
Let bij alle stappen er goed op dat de ventilatie-/afwateringsgaten overal goed open blijven, en maak er desnoods wat extra.
wat gebruiken jullie of jullie mening
groet marco