Holland Kadett B Club Forum
25 April 2024, 21:31:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Werkplaats handboeken  (gelezen 10386 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Gepost op: 19 Oktober 2019, 10:19:47 »

Hoi,

Wie kan mij helpen aan de werkplaats handboeken van rond de jaren 70/71.
Ik heb al veel handboeken via deze site en marktplaats maar alleen van de begin jaren of de late jaren.
Niets van er tussenin. ik zoek meer info rond uit elkaar nemen / overzetten of revisie van de cardan as.
De vroege docu die ik heb gaan alleen over de bladveer variant en de latere over alleen de verzwaarde 1.5/1.7/1.9 varianten.
er staat dan dat ik voorgaande documentatie moet lezen voor de normale 1.1 versie.
Wie heeft dat ?

Groet marc.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Oktober 2019, 21:53:33 »

cardanas of differentieel?
Cardanas is eenvoudig, differentieel is complex, heb ik misschien wel iets over.
Moet ik even zoeken, laat maar weten.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Oktober 2019, 22:07:29 »

Kijk hier eens in, vanaf pagina 95, achteras

https://www.dropbox.com/s/8lzqt6ppyykfvdq/Rep.-Anleitung%20161.pdf?dl=0
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Oktober 2019, 08:17:07 »

bedankt voor je documentatie, ik ben aan het kijken wat er nodig is om de pignonas en diff over te zetten van de ene as naar de andere.
dus welke handelingen moet je doen en met welke toleranties. ik weet dat je de pignonas op voldoende en niet te veel voorspanning moet zetten, en de spanbus moet vervangen geloof ik..?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2019, 13:20:37 »

Geen idee, geen ervaring mee Verbaasd
Succes Knipoog
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Oktober 2019, 20:36:52 »

Bedankt. Weet iemand hoe je een vroege en een late achteras (3.89/4.11) van buiten uit elkaar kan houden?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Oktober 2019, 21:40:35 »

Vroeg versus laat, je bedoelt B1 versus B2?
Zo ja, dan heeft de B2 veerschotels voor de achterveren en de B1 opname voor de bladveren.
Zie hier de exploded view: de nummers 1 en 2.  1=vroeg=B1 en 2=laat=B2



Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Oktober 2019, 12:05:16 »

Gert weer bedankt voor je hulp, Zou je kunnen zeggen dat de vroege b1 met bladveren altijd een 3.89 is ? en de latere b2 met veerschotel een 4.11. Is dat een hard gegeven ?
Gelogd
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Oktober 2019, 21:21:24 »

Nee, De eerste B2 had standaard een 1:3.89, later is dat een 4.11 geworden. Omdat de achteras nog wel eens ging zingen of omdat de veerschotels doorgeroest waren zijn veel assen vervangen. Kijk ook niet raar op als je een C kadett as onder een B aantreft, er is veel gerommeld in de jaren 70 en 80 toen veel mensen zelf nog sleutelden.

De enige goede controle is het aantal tanden te tellen van het kroonwiel en het pignonwiel. Ook staat de verhouding ingegraveerd op het kroonwiel (vermelding geeft het aantal tanden, bv 35:9). Kijk bij een as ook of er water in het huis is gekomen en de assen en lagers ingeroest zijn. Gebeurd vaak door het buiten laten liggen van een as. Uitwisselen gaat niet zonder uitklokken en aanpassen van gemonteerde shims.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Oktober 2019, 18:42:20 »

er is een vraagbaak die  hier speciaal verder op in gaat   . welke weet ik zo niet  zal morgen ff kijken  ..

ben nog op zoek naar de nederlandse vraagbaak digitaal  . met aanhaalmomenten er in  . en revisie maten   boek heb ik wel maar digitaal niet

imand

gr marco
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Oktober 2019, 20:42:41 »

Vraagbaak met aanhaalmomenten:

https://www.dropbox.com/s/qp17x7kzguo5lw8/Vraagbaak.pdf?dl=0

Download hem, want als m'n dropbox overloopt, verwijder ik de nodige bestanden.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Oktober 2019, 15:48:10 »

Bedankt allemaal, ik ga kijken.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines