Holland Kadett B Club Forum
12 Juni 2026, 07:19:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kadett B 1200 '72  (gelezen 16825 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 27 Juli 2008, 09:20:00 »

Als 18-jarige ben ik in het bezit geraakt van de Kadett-b van mijn oom. Via wat herinneringen  kwam ik op de Kadett-b club terecht, waar ik nog een lidmaatschap voor
aan wil vragen. Maargoed, voordat het zover is zal ik toch eerst mijn rijbewijs moeten halen en wil ik wat doen aan de euveltjes waar het wagentje mee te kampen heeft. Voorzover mijn kennis gaat, werkt alles mechanisch helemaal. De vriendin van mijn oom heeft 'm in dat opzicht ook na laten lopen en de remmen laten nakijken en evt. vervangen. Ook zit er aan de passagierskant een nieuw voorscherm op.

Maargoed, dan de euvels:

-Veel oppervlakkige roestplekjes, zowel onder de motorkap als op de motorkap en het dak.

-Het nieuwe voorscherm zit niet helemaal goed gemonteerd en valt over over het rubber van de voorruit heen. Ook is de spleet tussen het voorscherm en de deur best groot. En de deur loopt aan bij het openen.

-De vèrstralers werken niet(het mistlicht wel. Ook zijn de spiegels van de vèrstralers niet goed meer.

-Wel een (aangesloten) parkeerlichtschakelaar aanwezig, maar die werkt ook niet. Hoort deze er in?

-En last but not least een rotte plek in het voorscherm aan de bestuurders(linker)kant.

-Ook zitten er gaatjes waar denk ik een richtingaanwijzer op zat. Hier zat een oranje opel stickertje op maar daar vormde zich roest onder. Dit heb ik opgeschuurd en behandeld met Zinc spray. Of dat dé manier is weet ik niet.

Foto's:

Binnenkant motorkap. Zoals te zien is zit er lakachtig materiaal over de roestplekken maar dit heeft weinig geholpen in ieder geval.

Plekjes op de motorkap, aangestipt met motorolie om in ieder geval meer schade tegen te gaan. En sporen van de kat, die er graag op zit...

Het gat in het voorscherm, als het zich daartoe beperkt. Zal een flink stuk vervangen moeten worden aangezien een stuk boven het gat zo in te drukken is.

De parkeerlicht (?)schakelaar, aangesloten maar niet werkend.

Tips over wat het beste is, zijn zonder meer welkom, aangezien ik niet heel ervaren ben.
Ik heb door mijn vaders bedrijf de beschikking tot een grote hoop gereedschap, lasapparatuur en cetera. Dus ik hoop op het beste. Na mijn examens is er in ieder geval tijd genoeg.

Jeroen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 Januari 2008, 17:32:00 »

Dat gat in het voorscherm is het ergste niet; dat wat er achter zit wel:[barf]
Roest is als een ijsberg; het meeste is buiten het zicht.
Ga er maar voorzichtig van uit dat de eerste opgaande stijl (de A-stijl) erg aangetast is en misschien wel helemaal vervangen moet worden.
De A-Stijl staat op de onderdorpel; die kan dus ook wel eens aangetast zijn.

In het Duitse forum staat een lang stuk over de "zwakke" plekken van de B-Kadett

http://tinyurl.com/2xx8g9

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Januari 2008, 22:15:00 »

Hoi,

toch een strakke Kadett!
Je parkeerlicht schakelaar doet het niet omdat je geen parkeerlichten hebt. Deze zijn zeer zeldzaam, en zitten op de spatborden, zien er uit ongeveer zoals de extra knipperlichten maar zijn rood / wit.
Gert heeft misschien wel een plaatje...

Henk

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Januari 2008, 23:02:00 »

nou nee, wel één van oranje knipperlichten op het zijscherm

euh?? toch wel :{blink} (de dame is show:cool )

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Januari 2008, 23:08:00 »

Hmm... Ben heel benieuwd waar de draden die er op zitten heenlopen. (
Ontdek bij deze ook nog een deukje Lachebek)

Zou onderstaand plekje(grijs plekje; Zinc spray)daar in een ver verleden voor gediend hebben? Ik wordt in ieder geval wijzer en wijzer. Ik dank u allen! :{blink}

Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 15 Januari 2008, 11:07:00 »

Als je met dat spatbord aan ge gang gaat zou ik proberen die er netjes af te halen en het spatbord repareren. Zoals je aan de passagiers zelf al hebt gezien, vaak passen nieuwe spatborden niet. En als ik zo op de foto kijk is het orginele spatbard nog niet zo heel slecht... Die stukjes aan de onderkant zijn los te krijgen.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Januari 2008, 16:13:00 »

Is er een vaste plaats om ze vandaan te plukken, of zal ik marktplaats moeten doorspitten? Ik neem aan dat met enige laskunst het onderste stukje er wel aan te krijgen is? T zal wel wat lak om zeep helpen, maargoed daar zal ik toch achteraan moeten.

Jeroen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Januari 2008, 16:30:00 »

http://www.artaparts.nl/
http://www.opel-classic-parts.com/
http://www.splendidparts.de/page.php
http://www.darex.nl/
http://www.o-t-r.de/
http://fahrzeugteile.search.ebay.de/kadett-B-olympia-a_Auto-Motorrad-Teile_W0QQcatrefZC12QQfromZR41QQsacatZ131090QQsatitleZQ28Q22kadettQ20BQ22Q2cQ22olympiaQ20aQ22Q29

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 April 2008, 21:51:00 »

Oké, afgelopen zaterdag ben ik het 'dettje even in zijn geheel gaan nalopen. Dus onder matten kijken, de randen controleren en onder op roest checken.
Los van het voorscherm (de a-stijl lijkt met voelwerk goed; ik moet nog een eerder genoemd stukje gereedschap fabriceren om die verdomde deur los te krijgen...) zit er enkel oppervlakkige roest aan de binnenkant en onderkant. In de achterbak bij het rechterachterlicht kwam ik erachter dat er met een soort stopverf is gewerkt. Dit is in een rotte plek onder het achterlicht gespoten en daaronder heeft zich ook weer roest gevonden. De randen onder de bumper daar kon ik op een paar plekjes doorheen prikken.
Ze zijn nu ingevet, maar betekent dit uitslijpen, opnieuw lassen, afwerken en lakken enzovoorts? Dit heb ik nog nooit gedaan, dus elke tip is welkom.
Foto's komen nog.

Tevens lekt de automaat een kleine hoeveelheid vloeistof. Het is, gezien de rode druppels zeker dat het de automaat is. Wat kan dit zijn?
(De hendel is met het zacht in beweging zijn van de auto perongeluk een keer in de P stand gezet, volgens mij is het sinds toen dat er lekkage is maar dat weet ik niet zeker.)
Iemand enig idee of dit erg is, hoe erg het is en hoe het te verhelpen is?

Als laatste zijn het mistlicht ( en waarschijnlijk ook de verstralers) er apart opgezet. Bij het mistlicht is dit zeker omdat de houder erg amateuristisch gefabriceerd is.
De verstralers krijg ik nog steeds niet werkend. De lampjes zijn goed maar ze gaan met geen enkele knop aan. Ook niet met het groot licht. De bedrading is vanwege de verpakking moeilijk na te lopen, maar die zal er dan maar uit moeten... Lachebek

Foto's komen nog!

Edit:
Tevens een lek en een roestige bodem aan de passagierskant. Hier zit een soort teer (waar geen rot onder zit) maar of dat moet blijven zitten weet ik nog niet.

Voor wat de lekkage betreft: Ik kon de boutjes onder de automaat en ook de carterplug zonder enige kracht een stuk aandraaien. Denk dat dat die lekkage wel oplost, maar dat zal de krant mij met enkele dagen vertellen Knipoog

Tevens doen de vèrstralers het. Er zat corrosie in de lampjes zelf en tevens was de zekering van het relais waar ze op zaten eruit. Die zat er (waarschijnlijk omdat de spiegels van de lampen niet goed zijn) gewoon niet in.

Jeroen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 21 Mei 2008, 21:29:00 »

Eindelijk met veel proberen de deur eraf gehaald en het spatbord/voorscherm los gekregen.

Tevens aan de bestuurderskant de vloerbedekking losgehaald en ontdekt dat de bodem hier nog slechter is dan aan de passagierskant ( daar is alles hard en dat viel toch tegen hier...

En in tegenstelling tot mijn verwachting is de A-stijl in orde, maar direct achter de rotte plek zit een gat dat wel richting de dorpel had kunnen gaan en verder natuurlijk. Maar het valt denk ik alles mee. Stukje hoger zit ook nog een gat, dat je hieronder goed ziet.

Dus binnenkort eens aan het schuren, slijpen en lassen. Aangezien ik dat nog nooit gedaan heb, ben ik benieuwd wat t worden gaat. Tips, ook over het spuiten/behandelen daarna, zijn welkom. Heb gelukkig al een hoop info kunnen vinden.

Jeroen
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 22 Mei 2008, 08:59:00 »

Veel info over lassen, lastechnieken, behandeling na het lassen enz. is te vinden bij Rustbuster: http://www.rustbuster.nl/index.html

Hier kun je ook veel spulletjes voor het lassen en behandelen kopen....

Je kunt er zelfs een workschop lassen volgen!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 22 Mei 2008, 20:58:00 »

Ralph, bedankt! Lachebek Handige informatie zie ik. Weet iemand of Fertan werkt? Zo kom ik stukje bij beetje een eindje verder, al zal ik toch wel fouten maken vrees ik...

Lasapparaten hebben we hier gelukkig. Weet wel al zeker dat het MIG/MAG wordt, anders brand ik finaal door t ijzer heen.

Ik ben aan het schuren geweest en heb stukjes uit de A-stijl geslepen (als ik t goed heb is t iig de a-stijl). Binnenin is alles inieder geval ontzettend vet en kleeft het goed aan het metaal. De roest is dus begonnen door de dichtzittende afwateringsgaten van het voorscherm.

Tevens de plakkerige laag van de bodem aan het schrapen geweest. Met de staalborstel erover gaf het plakkerige balletjes en dat werd zo'n bende Knipoog

Voor de rest had ik de ambitie het raam eruit te halen ( kijken of alles beetje roestvrij is) maar ik geloof dat dat nog wat buiten mijn macht gaat. Tevens wil ik niet dat ie breekt want dan is er weer een hap uit mijn budget.

Nu nog staal vinden en kijken hoe het last.
Ik heb me in de plaatselijke bouwmarkt laten overhalen tot Hammerite, omdat miniscule roest onder de ijzermenie gewoon door zou kunnen gaan, of is dat niet zo?

Foto's komen nog, eerst eens die vloerlaag van mijn armen poetsen...

Jeroen
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Juli 2008, 09:20:00 »

Gert, die parkeer lichten op die witte Kadett zijn dat orginelen voor een Kadett? Ik kan er niets over vinden verder. Staan ze bij jouw ook in het onderdelen boek? Ik heb nog zo'n setje liggen als op de foto, het is wel orgineel Opel maar ook voor een kadett? Als Zubehör misschien.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: