Holland Kadett B Club Forum
11 Mei 2026, 23:48:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aardgas/biogas  (gelezen 13538 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 27 Februari 2009, 19:50:00 »

Bruine bonen met spek en uien:[barf]

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 27 Februari 2009, 22:29:00 »

Mijn collega is van oorsprong Schots. De naam TOTEM gebruikt hij voor de genoemde installatie. Ik weet niet of er in nederland een andere benaming voor is.

Ik heb een vraagje: Ga je de opgewekte spanning eerst gelijkrichten, en daarna via een stukje electronica (zoals die ook bij zonnepanelen wordt geleverd) voeden aan het net (mooie 50 Hz 230V)? Of wil je de kadett motor precies zo hard laten lopen dat de uitgaande spanning precies 50 Hz is?

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 01 Maart 2009, 09:25:00 »

Het is de bedoeling om de 380 motor rechtstreeks op het net te koppelen. De frequentie in het net is zo sterk dat je er geen vervuiling in kan pompen. De motor moet bovendien eenvoudig op zuivere sinus af te regelen zijn met een potmeter, maar dat moet ik nog uitzoeken hoe dat precies in elkaar zit. Geef de aandrijfmotor iets meer vermogen dan de electromotor nodig heeft om te draaien, en als het goed is werkt deze dan als generator.
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 01 Maart 2009, 09:31:35 »

Citaat
 Mmmmm, lijkt mij een eigenbouw TOTEM (Total Energy Module). Een collega van mij heeft het hier vaak over. Hij wil zo'n ding bouwen van een VW-diesel motor.
Ralph

Hij zou zijn diesel ook nog kunnen laten draaien op (afgewerkte) plantaardige olie. Kun je voordeling of voor niets aan olie van een oliebollenkraam,visboer, friettent of zo komen, is het helemaal lachen, beter voor het milieu en goedkoop. Filteren, voorverwarmen en draaien maar.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Maart 2010, 06:49:46 »

@Knutselsmurf: Nog vorderingen met dit project?

Deze week weer een hele discussie gehad over de 'TOTEM' ideeen van mijn collega. Ik moest toen meteen weer aan dit topic denken! Zijn er nog vorderingen met jouw project?

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 29 Maart 2010, 09:07:16 »

Hoi Ralph,
tot op heden ben ik nog niet verder gegaan met dit project, ik hoop in de loop van dit jaar/komende zomer verder te gaan. Eerst moet ik mijn ouwe benz onder handen nemen, de gevolgen van afgelopen lange winter met pekel worden steeds duidelijker zichtbaar en ik heb afgelopen jaar een oud trekkertje, een Warchalowski, in Oostenrijk gekocht waar ook nog werk aan zit. Hoe ver is je collega met het project? Als hij meer wil weten over het draaien op plantaardige olie, moet hij maar eens even kijken op de site van ppo.nu . Heel veel geneuzel van gasten die elkaar te slim af willen zijn en een ander voor dom verklaren Boos, maar gelukkig ook nog een aantal die kennis willen delen, waar een forum uiteindelijk toch voor is. Als er vorderingen met mijn project zijn, geef ik wel weer een aanvulling op de site, al heeft het niet helemaal direct met een complete kadett te maken.

Groeten,
Reinier.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: