Verder nog een opmerking wat betreft keuze in velggrootte en bijpassende banden. Standaardmaat van de banden/velgen combo op de kadett is 155/80r13 (mijn kadett in ieder geval). Hier is de snelheidsmeter op berekend, dus als je hier teveel van afwijkt heb je niks meer aan je meter.
nog even kort over de banden:
155: maximale breedte van de band, in millimeters (lees: niet het loopvlak, de maximale breedte van zijkant band tot zijkant band. Hier komt ook de velgbreedte nog even om te hoek kijken, want die kan zorgen voor een afwijking hier in)
/
80: de hoogte van de band (velg tot loopvlak), in percentage van de breedte van de band (205/50r15 heeft dus een 'sidewall' van 102mm)
r
13: velgmaat waar deze band voor gemaakt is, in inches.
Wat dus belangrijk is, is om de omtrek van je wiel (omtrek is pi*Diameter). Diameter is 13 inch + 2*0,8*155 (twee maal (band kom je twee keer tegen als je een lijn over je wiel zou trekken) 80% van 155).
Even rekenen.. 13*25,4+1,6*155=330,2+248=578,2 mm. Dit maal pi brengt je op een omtrek van 1816mm.
"geaccepteerde" afwijking van je nieuwe wielsetup is 2% in de omtrek. Probeer je hier aan te houden.
Het is even een flinke lading stof, maar ik zie zo vaak op allerlei fora mensen roepen van "ja ik wil deze mooi velgen van 17 inch (verder geen info) onder me auto, gaat dat lukken?". hier kan niemand natuurlijk wat mee. Daarom vind ik het belangrijk dat mensen de magische getalletjes gewoon begrijpen.
Max
dit kan ook gewoon sneller omdat er gewoonweg rekenmodultjes zijn waar je de originele maat band aangeeft en dan kun je de gewenste nieuwe maat band met velg zo bereken met meteen de afwijking erbij.
http://www.korvers.nl/?p_nav=bereken succes ermee