Holland Kadett B Club Forum
24 Juni 2026, 14:04:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: velgen vraagje  (gelezen 10257 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Brambo85
Gast
« Gepost op: 24 Juni 2010, 08:57:06 »

Hallo allemaal,

het schiet al aardig op met de verzameling onderdelen rond het huis..haha.. Maar hoe zit het met de wielen? Ik wil er op den duur ook een paar mooie sloffen onder zetten.. maar hoe zit het met de ET waaarde en de steekmaat? dit is toch 4x100?

Ik vind die SR velgen mooi. Rollende ogen

grtz
Gelogd
Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Juni 2010, 13:00:01 »

Steekmaat is inderdaad 4x100. Standaard SR velgen hebben een ET van 37 en zijn 5.5" breed als ik mij niet vergis.
Gelogd

Brambo85
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Juni 2010, 21:49:23 »

Maar welke et waardes kunnen er onder een b kadett 1100 dan?
Gelogd
Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juni 2010, 16:41:35 »

Daar heb ik helaas weinig ervaring mee. Ik heb velgen met ET 20 die dus iets verder naar buiten komen maar hier zitten geen banden op, en daar is dus ook niet mee rondgereden dus kan je niet vertellen of die slepen of niet. Alles hangt ook wat af van hoe breed je je velg wilt...
Gelogd

Brambo85
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juni 2010, 17:16:34 »

hmm ok.. Knipoog

maar de kadett heeft toch een standaard ET waarde... en hoeveel mag er vanaf geweken worden?.. min en plus.. 

ik vind die Borbet A ook mooi.. voor oudere auto.. maar die zijn er alleen nieuw in 16 inch..dacht ik? maar goed.. eerst maar zorgen dat hij aan de loop komt.. haha.. vonkt (nog) niet.. zijn we mee bezig..

groeten bram
Gelogd
Max
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Juni 2010, 00:44:06 »

Even stoomcursus velgenpraat:

stel we praten over deze velg: 15x7 et37 4x100 (een niet al te ongewone maat)
15: de diameter van de velg in inches (1 inch = 2,54 cm)
x
7: breedte van de velg in inches

et 37: de afstand van het echte midden van de velg tot het "aansluitvlak" van de velg, in millimeters. Bij deze velg: het echte midden zou op 3,5 inch = 8,8 cm van de rand van de velg moeten zitten. et 37 (positief getal) betekent dat het hart meer naar buiten zit, om precies te zijn op 88-37=51mm van de buitenrand, dus de velg meer naar binnen(!) steekt).

4: aantal bouten aan de wielophanging ofwel aantal boutgaten in de velg.
x
100: de diameter van de cirkel waarin de boutgaten gemaakt zijn, in millimeters.

Ik heb puur toevallig een keer zitten meten. In principe zou een velg van 7 inch breed met een et tussen de 20 en 35 goed passen. Uiteraard is het maat band (195 of 205 is gangbaar op 7 breed) ook een factor die meeweegt. bredere banden steken meer uit buiten de velg en zullen dus aanlopen.

Verder nog een opmerking wat betreft keuze in velggrootte en bijpassende banden. Standaardmaat van de banden/velgen combo op de kadett is 155/80r13 (mijn kadett in ieder geval). Hier is de snelheidsmeter op berekend, dus als je hier teveel van afwijkt heb je niks meer aan je meter.

nog even kort over de banden:
155: maximale breedte van de band, in millimeters (lees: niet het loopvlak, de maximale breedte van zijkant band tot zijkant  band. Hier komt ook de velgbreedte nog even om te hoek kijken, want die kan zorgen voor een afwijking hier in)
/
80: de hoogte van de band (velg tot loopvlak), in percentage van de breedte van de band (205/50r15 heeft dus een 'sidewall' van 102mm)
r
13: velgmaat waar deze band voor gemaakt is, in inches.

Wat dus belangrijk is, is om de omtrek van je wiel (omtrek is pi*Diameter). Diameter is 13 inch + 2*0,8*155 (twee maal (band kom je twee keer tegen als je een lijn over je wiel zou trekken) 80% van 155).
Even rekenen.. 13*25,4+1,6*155=330,2+248=578,2 mm. Dit maal pi brengt je op een omtrek van 1816mm.

"geaccepteerde" afwijking van je nieuwe wielsetup is 2% in de omtrek. Probeer je hier aan te houden.

Het is even een flinke lading stof, maar ik zie zo vaak op allerlei fora mensen roepen van "ja ik wil deze mooi velgen van 17 inch (verder geen info) onder me auto, gaat dat lukken?". hier kan niemand natuurlijk wat mee. Daarom vind ik het belangrijk dat mensen de magische getalletjes gewoon begrijpen.

Max
Gelogd
kadett-doc
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Juni 2010, 07:09:15 »


Verder nog een opmerking wat betreft keuze in velggrootte en bijpassende banden. Standaardmaat van de banden/velgen combo op de kadett is 155/80r13 (mijn kadett in ieder geval). Hier is de snelheidsmeter op berekend, dus als je hier teveel van afwijkt heb je niks meer aan je meter.

nog even kort over de banden:
155: maximale breedte van de band, in millimeters (lees: niet het loopvlak, de maximale breedte van zijkant band tot zijkant  band. Hier komt ook de velgbreedte nog even om te hoek kijken, want die kan zorgen voor een afwijking hier in)
/
80: de hoogte van de band (velg tot loopvlak), in percentage van de breedte van de band (205/50r15 heeft dus een 'sidewall' van 102mm)
r
13: velgmaat waar deze band voor gemaakt is, in inches.

Wat dus belangrijk is, is om de omtrek van je wiel (omtrek is pi*Diameter). Diameter is 13 inch + 2*0,8*155 (twee maal (band kom je twee keer tegen als je een lijn over je wiel zou trekken) 80% van 155).
Even rekenen.. 13*25,4+1,6*155=330,2+248=578,2 mm. Dit maal pi brengt je op een omtrek van 1816mm.

"geaccepteerde" afwijking van je nieuwe wielsetup is 2% in de omtrek. Probeer je hier aan te houden.

Het is even een flinke lading stof, maar ik zie zo vaak op allerlei fora mensen roepen van "ja ik wil deze mooi velgen van 17 inch (verder geen info) onder me auto, gaat dat lukken?". hier kan niemand natuurlijk wat mee. Daarom vind ik het belangrijk dat mensen de magische getalletjes gewoon begrijpen.

Max

dit kan ook gewoon sneller omdat er gewoonweg rekenmodultjes zijn waar je de originele maat band aangeeft en dan kun je de gewenste nieuwe maat band met velg zo bereken met meteen de afwijking erbij.

http://www.korvers.nl/?p_nav=bereken         

succes ermee Knipoog
Gelogd
Max
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juni 2010, 13:16:44 »

Ja klopt, ik ken de berekendingetjes. Handig als je het snel wil weten, maar als je het echt wil begrijpen is de volle uitleg het best. Ik hoor het wel als er vragen zijn!
Gelogd
kadett-doc
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Juni 2010, 16:06:01 »

als het eindresultaat maar klopt, hoe op welke manier maakt niks uit.

chris
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines