Holland Kadett B Club Forum
18 April 2026, 10:41:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Lasapparaat  (gelezen 30466 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 23 September 2010, 15:30:53 »

Zo, voorlopig is het jachtseizoen voor onderdelen gesloten.
Gisteravond een aanhangwagen vol plaatwerk e.d. overgenomen van meneer Peters.
Inderdaad een erg aardige man met normale vraagprijzen, en een oprit met 3 opeltjes.
Vanavond ga ik verder met de demontage en schoonmaken van de carroserie.

Ik denk dat ik voor het eerst zelf ga proberen ook het laswerk te doen.
Heeft iemand enige tips hoe ik het beste te werk kan gaan?  
Welk soort lasapparaat mig/mag/co2?
Ik heb geen 380V aansluiting ter beschikking in de garage dus het moet een apparaat op 220V zijn.
Of is er misschien iemand in Tukkerland bereid om mij een dagje op weg te helpen?(tegen vergoeding).
Bvd,

Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 23 September 2010, 15:40:28 »

Op de site van Rustbuster staat veel over lassen.
Ze lijken me niet goedkoop maar voor info is de site erg informatief
http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Las_apparaten.htm

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 23 September 2010, 15:41:52 »

hey Erwin gewoon co2 lassen is het beste en het gemakkelijkste. als je de basis wil leren moet je eens een dag afkomen en dan leer het ik je wel. is niet zo moeilijk en alles op 230 volt.
Max
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23 September 2010, 17:05:47 »

Ik zou ook een dezer tijden in willen gaan op dat aanbod als je dat niet erg vind Chris. Ik moet zelf nog leren lassen, maar de hele familie is ambtenaar  Lachen
kadett-doc
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 23 September 2010, 21:12:32 »

Ik zou ook een dezer tijden in willen gaan op dat aanbod als je dat niet erg vind Chris. Ik moet zelf nog leren lassen, maar de hele familie is ambtenaar  Lachen

maak niks uit of ambetenaar of niet, lassen leer ik je wel binnen een morgen.ken zoveel rababratrucs, dat iedereen kan kan lassen Lachen Lachen Lachen
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 26 September 2010, 17:46:28 »

Zo Erwin, daar ben je nog even mee bezig! Wel leuk als er weer een 5 deurs Car-A-Van terug op de weg komt!

Succes met de restauratie.

Ralph

Ps. Toen we de bokken uit mijn garage haalden, heb je misschien ook miijn las-apparaat zien staan. Ik heb een (oud) lasapparaat dat op zowel op 400V als op 230V kan. Dit apparaat heb ik gratis gekregen van een collega omdat hij defect was: Ik heb toen 2 avonden gesleuteld (en gesoldeerd) om de boel weer goed werkend te krijgen. Er zat alleen geen gasfles bij. Deze moest ik dus wel nog aanschaffen.
Omdat ik niet zo heel veel las, verbruik ik ook niet zo heel veel CO2-gas. Ik maak daarom gebruik van het ruilsysteem van Cranebroek: Hierbij heb ik nooit gezever met verlopen keuringen van de CO2 flessen.

De vullingen zijn misschien wat duurder, maar er zijn verder geen kosten meer.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 27 September 2010, 13:12:16 »

Zelf proberen lijkt me wel wat, en het aanbod van Chris voor een les van de meester is ook perfect.
Heeft er misschien nog iemand een apparaat ter (tijdelijke) overname in de aanbieding?
MP had niet veel aanbod afgelopen weekend, of is dat een kwestie van gewoon blijven kijken?
Mvg,
Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
Max
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 27 September 2010, 14:34:48 »

mij is altijd verteld dat je die dingen beter neit tweedehands kan halen, maar waarom weet ik ook niet. Heb zelf ook (nog) geen lasapparaat. Pin er me dus niet op vast, maar ik denk ik zeg het even.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 27 September 2010, 15:15:46 »

ik denk dat het voor een niet-of onervaren lasser lastig is te beoordelen of een gebruikt apparaat naar behoren functioneert Verbaasd

Max
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 27 September 2010, 15:55:26 »

Dat geld niet alleej voor lasapparaten ben ik bang, maar dat zou inderdaad een goede reden kunnen zijn om een nieuw apparaat te kopen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 27 September 2010, 17:32:11 »

het beste is een gebruikte van een kennis, of een kennis van een kennis, of van je baas/werkgever o.i.d.
Blind kopen van marktplaats zou ik als niet-lasser niet aandurven Ik weet het niet

kadett-doc
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 27 September 2010, 17:48:45 »

het beste is een gebruikte van een kennis, of een kennis van een kennis, of van je baas/werkgever o.i.d.
Blind kopen van marktplaats zou ik als niet-lasser niet aandurven Ik weet het niet

altijd de hufter proof er op los laten dan merk je wel of die goed is of niet
durf die van mij wel op MP te zetten en die is dan ook zo weg maar helaas gaat ie niet weg Lachen Lachen Lachen
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 27 September 2010, 18:06:38 »

Chris : wat zijn de dingen waar jou lasapparaat aan moet voldoen bij eventuele aankoop van een nieuwe? misschien helpt het onervaren lassers..
ikzelf heb een co2 lasapparaat van 35A/24V tot 140A/21V op 230V (staat op typeplaatje) Knipoog en werkt goed

gr Paul
kadett-doc
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 27 September 2010, 18:23:25 »

Chris : wat zijn de dingen waar jou lasapparaat aan moet voldoen bij eventuele aankoop van een nieuwe? misschien helpt het onervaren lassers..
ikzelf heb een co2 lasapparaat van 35A/24V tot 140A/21V op 230V (staat op typeplaatje) Knipoog en werkt goed

gr Paul

paul, de eerste vereiste van een goede lasapparaat moet zijn; dat er over bv 10 jaar nog onderdelen van te krijgen zijn, de mijne Esab is het helaas levenslang. tweede eis van mij is: hij moet het uren achtermekaar kunnen volhouden zonder dat ie thermisch uitvalt, daar baal ik wel van bij sommige apperaten.
de jouwe paul is redelijk toepasbaar met jouw gegevens, er is niks mis mee, je hebt een ruime midden moot die kan gebruiken.
nu las ik ook veel constructie en daar heb ik de zwaardere watergekoelde modellen tot mijn beschikking en die zijn toch wel het neusje van de zalm.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 27 September 2010, 19:01:35 »

het enige wat ik watergekoeld heb is mn kadett Grijns en mocht er zwaar constructiewerk gelast worden, dan heeft mn baas daar een goede klant voor(waar ik mis/gebruik van mag maken) Knipoog.

gr Paul
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: