Erwin, Fred dank voor de bemoedigende woorden.
Ik heb zojuist het probleem gevonden van mijn lekke koppakking.
We hebben en er hele weekend over zitten dimdammen wat het nou geweest kon zijn.
We dachten misschien aan vuil in de boutgaten. Dus vanmiddag direct uit het werk ff een paar boterhammen erin en aan de slag.
Eerst de boutgaten gecontroleerd op vuil.... helaas deze waren brandschoon.. op een kleinbeetje vet na.
Wellicht dat er teveel vet in zat waardoor de bouten stuik liepen... maar dat was het ook niet.
Toen de kop zonder pakking op het blok gelegd en een paar bouten met de hand erin gedraaid en wat blijkt.... de bouten lopen vast op de bodem van het boutgat terwijl de kop nog los zit..
dus de diepte van de boutgaten en de dikte van de kop vergeleken met de lengte van de bouten en moeten concluderen dat de bouten te lang zijn

De enige reden die ik kan bedenken is dat door het vlakken van zowel de kop als het blok de bouten eigelijk te lang zijn om de kop nog met voldoende kracht op het onderblok te bevestigen.... het scheelt maar een fractie.
Dus zojuist van alle kopbouten 1 tot 1.5mm afgeslepen (1 tot 2 spoedjes) zodat ze de onderkant van de boutgaten niet meer raken.
Kop weer geplaatst met een nieuwe pakking en ....

hij zit nu perfect.
Nu enkel de kleppen weer opnieuw stellen en de overige appendages monteren en afstellen, dan ben ik weer op schema..
Ik kan in ieder geval weer rustig slapen