Holland Kadett B Club Forum
19 Mei 2024, 02:53:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Opknappen B kadett (02-65-pv)  (gelezen 13186 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sjors
Newbie
*
Berichten: 1


Bekijk profiel
« Gepost op: 30 Maart 2020, 23:52:11 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjors van Rooijen 22 jaar, zojuist lid geworden van het forum,
Ik wil jullie even infomeren dat het goed gaat met kentekennummer 02-65-PV Lachebek. Het had soms wat voeten in aarden maar het resultaat mag er zijn.

Deze b kadett was mijn eerste auto, ik kocht hem toen ik 18 was. Ik heb er veel plezier van gehad, na een jaartje rijden bedacht ik hem maar eens op te knappen. Omdat de lak er niet zo mooi opzat en het er hier en daar vanaf viel.





Dus toch maar begonnen met het strippen van de auto, en dan val je van het ene probleem in het andere probleem. Bij het schuren van de auto zie je dat de plamuur op veel plekken loslaat en de roest er doorheen komt. Dus dan zit er nog maar een ding op helemaal kaal schuren... Na een paar weken fanatiek schuren en borstelen is hij helemaal kaal.





Dan moet er hier en daar nog wat uitgedeukt worden en geplamuurd worden maar dat valt niet mee, na een hoop tobben toch het project maar even stilgezet. ”Kijk wel weer als ik weer een keer zin heb…” Na een maandje nog een paar keer geprobeerd vergeet het maarr, dan verloopt ook nog de apk ook nog. Je zou hem zo over midden slijpen... Geschrokken

Half jaartje later kochten we met een paar vrienden een wat grotere auto voor de hobby.



Deze auto had ook wel zijn plekjes maar was iets minder slecht. Uiteindelijk moest de auto ook worden overspoten. Hier moest ook wat plamuur werk aangebeuren, en daar van heb ik toch aardig wat van geleerd. Toen we dat project weer netjes in de verf hadden staan en hij weer apk had, wilde ik graag de b kadett weer afmaken.




Toch thuis maar weer in de schuur gekeken en ja hoor hij stond er nog, er was nog niks veranderd. De b kadett heeft in middels 2,5 jaar stil gestaan. Ik had hem goed ingepakt dus het viel aardig mee met de vliegroest. Dus rondt maart 2019 toch weer begonnen met opknappen van de b Kadett. Samen met Jorrit Smit ook in bezit van een opgeknapte B kadett (91-32-XE). Heb ik het project weer opgepakt.
Het plamuren en uitschuren ging me aardig goed af dus dat begon al beter. Eerst de lossen delen afgemaakt en in de 2k grondverf gespoten zodat er niks meer mee kan gebeuren. Toen de rest van de auto nog worden aangepakt. Ooit zijn er 2 nieuwe wielkast randen ingelast dit was niet zo netjes afgewerkt daarom had ik had de auto op werkhoogte gezet dit werkt wel wat fijner als op de grond.




Gelijk het laswerk meegenomen o.a.
- Nieuwe dakgootjes links en rechts zelf gemaakt met een strek en struik machine.
- Nieuw inlasstuk Achter het achterwiel deze was nog te bestellen,
- Nieuw stukje plaatwerk bij het voorraam deze ook zelf netjes opmaat gemaakt. 
- En een andere kofferbakbodem was erg slecht. Ik had een ander kofferbakbodem gevonden deze kwam uit een donor auto en stond voor de helft tekoop.







Toen al het plaatwerk strak was eerst in de 2k grondverf gespoten hier knap hij al aardig van op. Daarna helemaal waterproef uitgeschuurd, en moest hij gespoten worden "dit hebben we vaker gedaan dus dat moet wel lukken".  Rollende ogen
Ik vond de kleur limoengroen wel mooi kleur nummer 303, dus deze heb ik laten mengen hij de verf handelaar 1k lak met 2k blank lak. Ook de spuitcabine hebben we zelf gebouwd, het kost even wat tijd maar je kan het maar een keer goed doen. Met veel zijlen hebben we een stuk in de schuur afgetimmerd, Ook hadden we een ventilator voor de afzuiging en een voor de inblaas gemaakt. Het is belangrijk dat er geen nevel blijft hangen in de cabine, want dan slaat het later neer op de lak. Ook het stof wisten we aardig buiten de cabine te houden.









Auto even een weekje laten uitharden en toen kon het echte werk beginnen. Alle onderdelen weer opgezocht en netjes schoon gemaakt. Ook heb ik een nieuw set raam en deur rubbers besteld en gemonteerd, de oude rubbers waren te verrot.

Ook heb ik een setje sr velgen gekocht deze staan toch netter als de lichtmetalen velgen die eronder zaten toen ik de auto kocht. Het setje velgen heb ik laten stralen en gespoten. Zelfs heb ik de oude naafkapjes weer opgeknapt deze waren moeilijk te vinden gelukkig waren deze nog van echte Opel chroom. Ook de binnenkant van de auto heb ik aangepakt, het dashboard en de bodem heb ik zwart gemaakt de rest van de binnenkant is ook groen geworden.






Toen heb ik de auto weggebracht voor nieuwe apk, Toch kreeg ik hem net zo snel weer terug met wat verbeterpuntjes.
- Het rem verschil was te groot en hij lekte olie bij de hoofdremcilinder
- Veerschotels op de achteras zijn verrot.
- En nog wat kleinere dingen.

Remolie lekkage, hij lekte wat remolie bij de hooftremcilinder bij een van de aansluiting naar kopereleiding. Hier heb ik een nieuw kopje aangefelst.
Het remverschil.
Deze b kadett heeft rondom trommelremmen, maar het was een kwestie van remmen schoonmaken ontluchten en afstellen.

Alleen de veerschotels zat ik nog een beetje tegen op, Ik had al even gezocht naar een anderen achteras of overzetstukken maar die heb ik niet kunnen vinden. Toen heb ik overzet stukken van een manta A + B besteld deze waren nog wel te koop in Nederland. De onderkant van de veerschotel leek wel erg veel op die van een b kadett.
Toen ik ze eenmaal binnen had waren de diameters waar de veren instaan gelijk, dus de onderkant is hetzelfde maar er moest wel wat worden weggeslepen aan de zijkanten. Toen heb ik ze er netjes in geklopt en vast gelast. Dus ook de achteras is weer een sterkstukjestaal. Gelijk maar in de verf gezet zo gaat hij weer jaren mee.








Week later is hij door de keuring gekomen dus nu zit er weer voor 2 jaar apk op. Daarna heb ik nog een paar kilometer gereden en hem in de winterstalling gezet dit was in de maand december.
Rond eind februari de auto maar weer eens uit de winterslaap gehaald starten lopen en rijden.
Nu zijn helaas diverse Opel meetings afgelast in verband met het coronavirus, dit is balen maar het is een rare situatie op het moment. Hopen dat iedereen gezond blijft, de meeting komt later in het jaar wel.

Nu help ik Jorrit Smit bij het reviseren van zijn b kadett motor,
Zodat we van de zomer weer veel kilometers kunnen maken net als 4 jaar geleden…. Grijns

Bedankt en tot ziens,

Groetjes Sjors van Rooijen




Gelogd
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2020, 06:04:36 »

Heel mooi geworden. Respect. Weer een gered. Als de najaarsmeeting doorgaat kom ik ff bij je kijken!
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Maart 2020, 06:48:04 »

Mooi project, met een mooi resultaat!

Wat ik erg mooi vind is je creatieve oplossing voor de veerschotels. Ik denk dat hier meer mensen inspiratie van opdoen! Dit is toch wel een zwakke plek van deze kadettjes. Mijn eigen kadett had ook gare schotels, maar ik had gelukkig nog een goede as reserve.

En ja, die SR-velgen staan veel beter.....

Gr. Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 31 Maart 2020, 07:00:16 »

Hoi Sjors,

Dat heb je heel mooi gedaan, mijn complimenten! Ook heel leuk dat je alles met ons deelt.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 31 Maart 2020, 07:13:16 »

Prachtige kleur  Rollende ogen. Wat een werk heb je verzet zeg. Nu nog genieten. Maar dat gaat goed komen  Lachen.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Maart 2020, 07:36:45 »

Veel werk, prachtig resultaat.Mooie ritten gewenst deze zomer.Gr.Fred
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 31 Maart 2020, 08:26:36 »

  Erg goed gedaan!!
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 31 Maart 2020, 11:15:17 »

Mooi gedaan.
Die ziet er weer strak en glimmend uit.

Veel toer plezier deze zomer.
En hopelijk is de situatie snel weer een beetje normaal zodat er toch nog wat meetings door kunnen gaan.

MVG
Wouter
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 236



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Maart 2020, 18:18:19 »

Vakwerk! Mijn complimenten, het is een hele mooie Kadett geworden.
Veel veilige kilometers gewenst!

Gr.
Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 31 Maart 2020, 22:36:52 »

Het was een hele klus maar het resultaat mag er zijn Lachebek Nu kilimeters maken Grijns

Groeten Jorrit Smit
Gelogd
Geert Jan
Jr. Member
**
Berichten: 58


Kadett B 1974 in restauratie


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 04 April 2020, 06:40:19 »

Wauw, netjes gedaan!!
Dit geeft mij des te meer moed om door te gaan met mijn "Bruine Kadettje Gatenkaas", dat weer even op een wat lager pitje heeft gestaan. Goed om dan inspiratie op te doen van het enthousiasme van anderen. Bedankt voor het delen.

Geert Jan
Gelogd
veldhuizen
Jr. Member
**
Berichten: 94



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 05 April 2020, 18:05:49 »

Zo dat ziet er zeker goed uit! Hopelijk kunnen we hem snel in het echt bewonderen.
Nette oplossing met de achteras!
Mag ik vragen waar je een nieuwe hoofdremcilinder hebt gevonden?
Gelogd
hummer
Sr. Member
****
Berichten: 375



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 10 April 2020, 16:12:25 »

Ziet er super uit!!!
En een hele mooie oplossing voor de schotels!!

Groeten Erik
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines