Holland Kadett B Club Forum
12 Augustus 2026, 06:18:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stationair toerental 1.1SR motor  (gelezen 77726 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 23 September 2012, 16:39:07 »

aan centrifugaalgewichtjes zitten ook 2 veertjes en als die los/kapot zijn kun je ook vreemde resultaten krijgen wanneer de gewichtjes niet terug komen?

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 23 September 2012, 16:43:43 »

Klopt Gert,
Het wil wel eens voorkomen dat die gewichtjes gaan kleven doordat er oude ingedroogde olie en vuilrestjes tussen blijven zitten.
Ik heb dit zelf ook gehad. Je kunt de unit helemaal demonteren... maar dat is best een rotklusje, nouja het weer in elkaar zetten dan  Tong Tong
Zelf heb ik de unit zo ver mogelijk, zonder echt alle veertje en dergelijke los te halen, kaal gemaakt. Om deze vervolgens een paar uur in een bad van wasbenzine ultrasoon te reinigen. Wel meerdere keren het bad moeten vervangen vanwege al het vuil dat eruit kwam.
Vervolgens de unit weer netjes met schone motorolie ingeolied en ook het viltje weer goed verzadig met olie. Sindsdien loopt het weer als een zonnetje en is het schommelen van het stationaire toerental over.

PS. Gert, voordat je de gereviseerde motor helemaal afsteld, rijd deze eerst even de eerste 500km gewoon even in. Alles moet namelijk tocht nog opnieuw op elkaar inlopen. En je zult merken dat na 1000 tot 1500km de motor steeds soepeler gaat werken..

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 23 September 2012, 17:10:34 »

De verdeler heb ik al eens eerder uit elkaar gehad; ik heb toen 1 veertje vervangen.
Ik heb nog een 1.1SR verdeler liggen; die zal ik eens schoonmaken en kijken hoe die het met contactpuntjes doet.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 24 September 2012, 18:29:41 »

en hebben de tips een positieve uitwerking Ik weet het niet........

gr Paul
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 24 September 2012, 18:58:38 »

het klinkt als valse lucht in mijn oren...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 25 September 2012, 08:08:02 »

Nog niet opgelost.
Toen ik deze auto kocht, liep hij niet lekker en ik kon hem niet beter afgesteld krijgen.
Ik heb toen in de originele ontsteking de Hot Spark gemonteerd; dit bracht geen verbetering.
Omdat de 1.1N carburateur op de 1.1SR motor me niet optimaal leek, heb ik toen de 1.1S carburateur geprobeerd. Geen verbetering.
Cilinderkop eraf; veel koolaanslag, kleppen konden nauwelijks nog sluiten. Verder slijtsporen op de cilinderwand.
Vandaar de revisie.
Qua lopen bracht dat veel verbetering; stationair loopt hij nu erg mooi stil en boven de 2000-2500 toeren ook mooi.
Daartussen is het nog hopeloos; bij gasgeven vanuit stationair wil hij afslaan, sterft hij af, heeft hij geen vermogen.
I.v.m. het terugbouwen naar contactpunten heb ik de verdeler uit elkaar gehaald; omdat hij onder de grondplaat nogal rammelde (deed hij bij ombouw naar Hot Spark ook al) ook de grondplaat losgenomen.
Daaronder zit de centrifugaalvervroeger. Deze bestaat uit twee lagen; de bovenste zijn de twee min of meer vaste delen (voorzien van veertjes) die wijken bij hogere toeren en zorgen voor de vervroeging.
Daaronder twee "vlieggewichten" die bij hogere toeren naar buiten willen en zo de bovenste laag meenemen ter vervroeging. (uitleg te volgen?)
Deze twee "vlieggewichtjes" hebben erg veel speling; je kunt ze meerdere millimeters (graden eigenlijk) heen en weer bewegen, zonder dat ze iets doen. Pas daarna drukken ze tegen de versteldelen aan.

Nu vraag ik mij af, of dit zo hoort, of dat hier ergens iets niet klopt. Ik heb geen vergelijkbare verdeler liggen, maar zou het kunnen dat de centrifugaalvervroeging niet juist werkt en dat daar het probleem zit.
Voorheen heb ik de ontsteking wel afgesteld met de stroboscoop en daar bleek dat hij wel vervroegde, maar of dit op de juiste wijze ging?
Mogen deze vlieggewichtjes rammelig los zitten, of moeten ze over hun hele middelpuntvliedende weg invloed uitoefenen.
Het betreft een Bosch verdeler, met het typenummer dat hoort bij de 1.1SR uit 1969

Aanvullend:
Valse lucht onder de smoorklep kan eigenlijk niet en is ook niet te constateren. De vlakken zijn door mij op een vlakke staalplaat met fijn schuurlinnen mooi gevlakt en de O-ring ligt mooi in zijn groef en dicht naar behoren.
De acceleratiepomp spuit zo te zien ook wel in (juiste hoeveelheid lastig te bepalen).

Ik heb nog een goede verdeler liggen, die van een 1.1SR komt (gesloopte Rallye, motor (zit vast) heb ik incl. carburateurs een tijd geleden gekocht).
Het lieft zou ik de originele verdeler gebruiken, maar ik vraag me nu af, of die goed functioneren kan.
Eesrt maar eens zien te achterhalen of die vlieggewichtjes zoveel vrije beweging mogen hebben.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 25 September 2012, 10:30:57 »

Gert,

zover ik weet heb ik tussen de ongeveer 25 ontstekingen die ik heb liggen geen enkele "die rammelt" en volgens mij hoort door het draaien de gewichtjes tegen de veerdruk naar buiten te worden geslingerd. heb wel eens korte en langere veertjes ontdekt in de bosch ontstekingen Beschaamd misschien dat er daar ergens iets mis is gegaan.

heb je ook een gewone ontsteking liggen? bv 1.1n kun je eens proberen of dat wel mooi loopt? (zal misschien iets minder mooi lopen maar denk wel een behoorlijke verbetering zal moeten zijn)

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 25 September 2012, 11:17:43 »

Paul
In de Bosch verdeler (zat in m'n Olympia-A) hebben de gewichtjes speling en ze drukken dus niet over hun hele bewegingsruimte tegen de naar buiten te bewegen delen (die waar de terugtrekveertjes aan zitten)

Rood (centrifugaalgewichten) drukt tegen blauw. De rode delen heben een "vrije slag"; je kunt ze dus over enkele graden bewegen zonder dat ze blauw aandrukken  Verbaasd

Ik denk dat ik de verdeler van het Rallye blok (ook 1.1SR) eens uitprobeer. Het is een DElco, maar dat maakt volgens mij niets uit.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 25 September 2012, 11:30:18 »

bij alle ontstekingen die ik heb zitten de gewichtjes strak in de veertjes en dus spelingvrij? als bij mij de gewichtjes minimaal naar buiten komen begint de vervroeging al.

gr Paul.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 25 September 2012, 11:55:34 »

klinkt ook veel logischer.
Die centrifugaalgewichtjes 12 hebben zelf geen veertjes (voor zover ik kan zien), maar zij drukken tegen de bovenliggende schuif aan, en die hebben wel die contraveertjes.
Misschien zit de fout in deze speling?  Uitproberen dus maar ....

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 25 September 2012, 14:41:23 »

Gert, ik heb de vervroegingstabel van de 1.1 S en SR net bekeken, en deze beginnen al bij zeer lage toerentallen (700) een paar graden te vervroegen via de centrifugaal gewichten.
Ik heb deze gegevens als plaatje klaar staan, maar kan deze niet vanaf mijn werk uploaden naar mijn website. Dit zal ik vanavond wel even doen, dan plaats ik het hier op het forum.

Als er al een vervroeging vanaf 700 rpm is, dan moet die boel echt spelingsvrij zijn!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 25 September 2012, 15:16:50 »

Hallo Ralph
Mag ook per mail, dan zet ik het bij dit item.
In mijn vraagbaak staat dat de centrifugaalvervroeging begint bij 800 t/min, 0-11 graad, bij 1200 t/min. 3-17 graad, 30 min.
In het stationaire gebied doet de centrifugaalvervroeging dus al mee.
Hoe de strooiïng van bijv. 3-17 graad bij 1200 t/min. gezien moet worden m.b.t. de afstelling, is mij minder duidelijk.
Ook is op het BDP afstellen lastig (op nul graad) als de centrifugaal al mee doet.
Bij het afstellen het motortoerental lager zetten tot onder de 700 t/min?

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 25 September 2012, 17:31:14 »

Het beloofde plaatje. Dit komt ook uit de vraagbaak:

Ik vermoed dat dit komt door de "hysterese" van de vervroeging. M.a.w. zal de curve van laag naar hoog toerental gaan via de lage waardes, dus 0 graden bij 800 rpm en 3 graden bij 1200 rpm. Kom je echter van hoog toeren terug, dan zal hij de hogere waardes blijven volgen, dus 17 graden bij 1200 rpm, en 11 graden bij 800 rpm.

Dit lijkt misschien vreemd, maar bij het loslaten van het gas, is er ook meteen geen vacuüm meer, waardoor de totale vervroeging ongeveer gelijk blijft bij dit toerental. (Ik hoop dat je kunt volgen wat ik probeer uit te leggen!).

Om dit te realiseren heb je een bepaalde speling nodig in je vervroeging. Hoe meer speling, hoe groter de hysterese zal zijn. Bij te veel speling gaat het natuur mis.

Wat mij opvalt, is dat er erg veel vervroeging is bij de S en SR versies. Dit is bij de N verdelers veel minder!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 25 September 2012, 18:17:11 »

Dank voor de gegevens+toelichting.
Ik ga met de verdelers bezig.

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 25 September 2012, 18:29:02 »

Wat mij opvalt, is dat er erg veel vervroeging is bij de S en SR versies. Dit is bij de N verdelers veel minder!

Daarom mijn suggestie ontsteking af te stellen op de startmotor. heb ik ook wel gedaan, je bent alleen even een hulpje nodig.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: