Holland Kadett B Club Forum
28 September 2026, 04:52:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: even voorstellen mijn kadettjes restauratie  (gelezen 96026 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
biertje3
Gast
« Gepost op: 19 April 2013, 10:30:41 »

Hoi ik zal me even voorstellen, mijn naam is Tim Biersma ik ben 18 jaar (ik weet misschien noch een beetje jong om te beginnen met het het restaureren van een auto) en ik woon in hilversum, alleen de auto staat in Hoevelaken.
Nou even wat meer informatie over mezelf, ik sleutel al sinds mijn 14e aan solexen, alleen begonnen die na een paar jaar wel te vervelen. dus ben ik opzoek gegaan naar iets anders moois op te restaureren, en zo ben ik via terecht gekomen bij een opel kadett B Grijns
en na een beetje zoeken heb ik er dan dus ook eentje gevonden in Almelo, dus heb er al wel wat kilometers in gereden van Almelo naar Hoevelaken.
Vind het nu al leuk om te zien hoe mensen reageren op mijn kadettje, ik had haar noch geen kwartier en stopte even om haar vol te gooien bij de pomp (sinds wanneer hebben ze geen gelode benzine meer zeg Tong ) kwam meteen de pomp eigenaar naar buiten om naar mijn kadettje te kijken  Grijns
Noch maar even een foto van de auto

Ben ondertussen ook maar vast begonnen met de demontage van de auto, dus groot deel van de bekleding is er uit en de bumpers zijn er al af, dit onthulde wel veel meer bak braad en slecht plamuur werk Boos dus word flink werken om alles weer helemaal mooi te krijgen, maar das de hobby Knipoog
Nou hier laat ik het even bij, ik zal snel ook een restauratie verslag beginnen hier op het forum.
Oja tips en hulp is altijd van harte welkom

groet Tim Biersma
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 April 2013, 11:19:32 »

He tim,
welkom op het forum.
En heel veel plezier met je kadett.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 19 April 2013, 16:06:23 »

Hey Tim, heel erg welkom hier op het forum, mooie kadett heb je en ziet er nog heel goed uit Cool

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
biertje3
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19 April 2013, 19:36:31 »

Dank u voor het hartelijk welkom.

@apex:op de foto's ziet ze er noch bijna perfect uit ja, maar als u goed kijkt onder de linker koplamp kunt u al een deel van het plamuur werk zien. Heb uw restauratie ook al even doorgelezen en ziet er allemaal heel mooi uit zeg Cool Ik zal binnenkort ook een restauratie verslag beginnen met wat foto's van het bak braad en plamuur werk van de vorige eigenaars laten zien.

Hier vast een lijstje met dingen die ik nu al zie die gedaan moeten worden:
voorschermen links en rechts moeten aardig onder handen genomen worden samen met het voor scherm. (dit zit allemaal behoorlijk aan elkaar gebakken)
Remmen doen het niet (volgens de vorrige eigenaar moeten ze alleen ontlucht worden, dus we zullen zien)
Uitlaat normaal ophangen (deze hangt met tyraps aan wat kabeltjes).
Rood lampje dat continu brand op het dashboard, waarvan ik de oorzaak niet weet(wist de vorige eigenaar ook niet).
Olie en koelvloeistof vervangen( heb nu 10w40 olie gekocht op aanraden van mijn vader en gebrek aan 10w30 of 20w20)
Tutendemper moet vervangen worden ( zitten 2 of meer gaten in)
De bevestigings-rand voor het afsluit rubber voor de achterbak is compleet doorgerot samen met een deel van het plaatwerk eronder Boos
Zit ook noch een roest plek onder het reservewiel.
De raamstijlen enzo is wat roest re zien (dus is noch maar afwachten hoeveel roest daar onder zit) 
De onderkant van de linker deur is ook aardig door gerot.
Beide achterschermen zijn rond de wielen niet geweldig, en rechts is het een grootte plak plamuur en er is een stuk balk achter gelast dus heb geen idee wat daar achter zit.
Kwam er ook achter dat ik een paar gaatjes in de onderkant heb zitten ( een stuk of 4 geloof ik)
Nou verder is er niks drastisch wat ik tot nu toe weet( gewoon alle raamrubbers vervangen en hier en daar een scheurtje in de kapjes van de achterlichten.
Oja nieuw rubber bij de versnellings-pook ( ik kan nu de weg zien Grijns)

Als iemand tips heeft zijn die van harte welkom.

groet Tim Biersma
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 April 2013, 22:18:55 »

Tim,

Met de olie moet je oppassen! 10w40 is echt te dun! Verder moet je een MINERALE olie kopen. Moderne olie synthetische olie is niet geschikt voor onze kadettjes.

Als je alle rubbers moet vervangen, dan ben je wel een aardige duit kwijt. Het meeste is nog nieuw te koop, maar is wel prijzig. Kijk maar eens op onze website: http://www.kadett-b.nl/sponsors/darex.php

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 19 April 2013, 22:42:06 »

Mineraal 20W50

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
biertje3
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 20 April 2013, 08:16:53 »

Gert en Ralph heel erg bedankt  Grijns
 is deze olie goed http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=7441
Dan breng ik deze gewoon terug (gelukkig voor het eerst in mijn leven een bonnetje gevraagd)

groet tim
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 20 April 2013, 08:51:48 »

Elke minerale olie 20W50 is goed; velen rijden zelfs met de goedkoopste bouwmarktolie. Die is waarschijnlijk nog steeds beter dan de olie die in 1970 standaard was.
Ikzelf zoek de gulden middenweg, niet de duurste maar ook niet de allergoedkoopste. Gewoon bij de plaatselijke automaterialenzaak.
Als je in jouw buurt een garage weet waar ze aan youngtimers/oldtimers/klassiekers werken, is het vaak mogelijk 20W50 olie "van het vat" over te nemen; is vaak ook een voordelige oplossing.(5 liter was 25 euro bij mij in de buurt)
20W50SF:  ik weet zo niet waar SF voor staat?

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 20 April 2013, 21:49:26 »

Elke minerale olie 20W50 is goed; velen rijden zelfs met de goedkoopste bouwmarktolie. Die is waarschijnlijk nog steeds beter dan de olie die in 1970 standaard was.
guilty as charged. alleen is het hier de minerale olie van de action. prima spul en het kost maar een tientje per kan. Cool

verder voor de rubbers: darex levert prima rubbers maar let op, bestel niet de deurrubbers van darex. geen idee waar die voor bedoeld zijn maar in een kadett horen ze niet thuis... ik geloof dat er laatst in een topic gelinkt werd naar wel goed passende deurrubbers.

leuke basis! nog speciale plannen? motor/uiterlijk/etc.?

succes

gr jeroen

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 20 April 2013, 22:09:10 »

Voor deurrubbers zoek onder Reprotec; deze zouden 100% passen
http://shop.afterbuy.de/public/start.aspx?suid=8232&zid=cf20301a-9f15-4802-9617-f096bfc6b27f

biertje3
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 20 April 2013, 23:22:23 »

hee allemaal wouw vandaag graag een beginnetje maken aan het restaureren van mij kadettje, maar eerst even naar Goor om daar 2 reparatie schermen voor de achterkant op te halen. wouw de rest van de middag natuurlijk ook meteen aan mijn autootje knutselen, dus had het idee opgevat om eerst maar eens de olie en de koelvloeistof te vervangen(olie heb ik de verkeerden en van de koelvloeistof kon ik het aftap kraantje niet vinden(inmiddels wel gevonden)) dus moest ik iets anders gaan verzinnen dus ben maar beggonnen met het maken van wat roest foto's want er is een ding waar je snel genoeg van hebt en dat is roest.

kreeg het bevestigings-beugeltje voor de bumper er niet af omdat de boud bedekt is met minstens 2 cm aan plamuur(en nu overdrijf ik echt niet)

gelukkig niet al te veel roest in de onderkant van de auto, geloof dat er 4 gaatjes zijn waar mijn vinger doorheen kan. 

En hier ziet u de plamuur kunsten van een der vorige eigenaars  Tong
nou naa al dat zware werk om al deze foto's te maken ook maar iets lichts gaan doen, dus maar eens met de boormachine met staalborstel gaan uitzoeken wat er noch over is van de voorkant.

Nou naa het verwijderen van ongeveer een kilo plamuur heb ik het oude metaal terug gevonden. was helaas erg ver heen dus ben maar met de dremel begonnen om de roest plekken eruit te slijpen, ben alleen bang dat er niet zo heel veel van de linker kant van het paneel over blijft want is meer plamuur dan echt scherm. we zullen morgen wel zien als ik de rest van de roest eruit heb geslepen.

verder ook maar een groot deel van het interieur verwijdert.

Kan iemand me trouwens vertellen waar deze hendel en lampje voor zijn.

en ook deze 2 lampjes de rechter brand continu en snap er niks van Verbaasd

wat het verdere uiterlijk van de auto gaat betreffen, heb ik dit embleem al op een van de zijkanten zitten (geloof dat het een rally embleem is) en verder vind ik de zwarte vlakken op de motorkap en het zwarte dak ook erg mooi dus denk dat ik een beetje voor de rally look ga Knipoog wat de motor betreft, ik ben niet vanplan om er echt iets aan te gaan doen, ze loopt als een zonnetje en zolang dat zo blijft wacht ik noch even met haar compleet te reviseren
Iedereen alvast heel erg bedankt voor de tips over de rubbers en de olie Grijns
en olaf bedankt voor de top reparatie stukken en de demper.
dan ga ik nu lekker mijn nest in, wil morgen weer heerlijk fris aan mijn kadettje knutselen

groet tim biersma
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 21 April 2013, 08:44:50 »

Hoi Tim, op het eerste oog zag jou kadett er heel erg netjes uit, schrik een beetje van de potjes plamuur die ze er tegenaan hebben gesmeerd Geschrokken
Het probleem is dat als je het plaatwerk wilt gaan vervangen dit onder de plamuur flink roestig is en haast niet meer te lassen, je moet dus best veel wegslijpen om goed te kunnen lassen.
Een tip voor het lassen is, start de las draad tegen het nieuwe plaatwerk en vloei dan de las naar het opel plaatwerk, het opel plaatwerk is namelijk heel dun en poreus en brand je heeeeel snel doorheen.

De trekschakelaar met lampje bij het dashboard is waarschijnlijk voor de achteruit verwarmijng, het zou ook kunnen zijn dat er ooit een mistlamp op heeft gezeten, daar kan de schakelaar ook voor dienen.

De vlaggetjes emblemen komen normaal bij de special uitvoering van de kadett, op de achterkant onder het kadett embleem zit dan een special embleem.

Ben heel benieuwd hoe je alles gaat opknappen, echt een leuk project, en kan ik zelf ook weer wat van leren.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
biertje3
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 21 April 2013, 20:54:48 »

hoi iedereen
Ik ben vandaag maar weer eens verder gegaan met verwijderen van alle plamuur op de voorkant, daarna de dremel gepakt en alle roest eruit geslepen. heb ook maar meteen het laswerk van de vorige eigenaar verwijdert, dus niet schrikken van de foto's er komen vermoedelijk noch wel wat meer gaatjes in mijn kadettje als alle plamuur van haar gezichtje af is, maar zoals bij alle vrouwen (ja mijn kadettjes is een vrouwtje) is ze mooier zonder make-up. eindelijk klaar met gaten maken in haar lieve snoetje, dus maar eens gaan kijken hoe moeilijk het nou echt was om de voorschermen te verwijderen (zonder de deur te verwijderen Tong ja ben een beetje eigenwijs) dit lukte natuurlijk niet. en ik kon toen niks vinden om de deuren eruit te krijgen(zit natuurlijk nu vol met ideeën) dus vraag ik het hier maar zijn er manieren die goed werken om ze te verwijderen. maar eerst maar eens wat foto's van haar snoetje zonder make-up.

vond bij het verwijderen van de koplampen natuurlijk weer wat roest(maar geen plamuur dit keer Grijns )

omdat ik de deuren er niet uit kreeg maar eens gaan kijken naar de roest in de deurstijlen, was gedeprimeerder dan ik had verwacht Droevig

nu de schuifknop onder het dashboard is uitgezocht. moet nu alleen de 2 lampjes zien te achterhalen, oja en heeft iemand enig idee waar dit dingetje op mijn handrem voor is?

hier een deel van de ondertussen verwijderde onderdelen.

verder ook noch het embleem op de zijkant verwijdert( alleen een van de pootjes was te ver heen om noch te redden maar de ander is noch prima dus komt er gewoon weer op.
kwam ook noch een los draadje tegen bij de accu plug dus vermoed dat dit misschien de oorzaak kan zijn van het brandende lampje(dus weer iets om uit te zoeken volgende keer. denk dat ik het hier maar even laat voor vandaag. volgend weekend gaan we weer lekker verder met sleutelen.

groet tim biersma
biertje3
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 21 April 2013, 21:12:36 »

oja misschien een goed idee om dit topic te verplaatsen naar restauraties  Knipoog

groet tim biersma
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 21 April 2013, 21:25:45 »

Tim,

De schakelaar op je handrem ziet er uit als een geïmproviseerde poging tot handrem-verklikker-lampje-schakelaar.
(Waren alleen officieel geleverd op de automaat omdat die gemakkelijker door de handrem heen trok/zou trekken.)

Verder ben je nog niet 1-2-3 klaar. Maar het ziet er tot dusver niet uit als een belemmering voor mogelijk rijplezier. Veel succes!
Pagina's: [1] 2 3 ... 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: