Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 19:04:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: even voorstellen mijn kadettjes restauratie  (gelezen 91266 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 20 Mei 2013, 20:10:37 »

Hey Tim, voor een beginnend lasser heb je al hele knappe lasjes gemaakt Cool het is bijvoorbeeld ook iets gemakkelijker lassen als je ergens een stuk hebt uitgeslepen het plaatje niet precies er in te laten passen maar rondom 5mm over het gat heen te laten vallen, dit last dan veel gemakkelijker, je kan dan zelfs de las doortrekken zonder dat je allemaal lasjes tegen elkaar hoeft te leggen Knipoog
Zulke overlappende lasplaatjes kan je op plaatsen gebruiken die je naderhand toch niet meer ziet zitten.

Het stukje bij de raamstijl kan je het beste eerst met een stuk dik papier of karton na maken, zodat het stukje er precies in past, let daar bij op dat je aan de buitenkant 5mm extra pakt, deze 5mm word een omgezet randje.
Teken het kartonnetje nu na op een stuk plaatwerk en knip of slijp dit stukje uit, de extra 5mm op het plaatwerkstukje kan je gemakkelijk met een tang of bankschroefje en hamer netjes haaks omtikken.
Je zal nu zien dat dit stukje metaal precies bij het te lassen gat past.
Zie aangepaste foto.

Nog een tip is de draadsnelheid op je lasapparaat een heel klein beetje langzamer te zetten, de las vloeit dan iets beter uit en je krijgt dan een vlakker lasje Knipoog

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
biertje3
Gast
« Antwoord #61 Gepost op: 21 Mei 2013, 21:30:13 »

hoi allemaal

bedankt voor de complimenten over mijn las werk, het gaat ook wel steeds makkelijker (het is nu ook dat ik steeds meer gewoon denk oww gaatje nou dan maken we dat toch dicht, ben nu toch bezig). ook allemaal bedankt voor de tips.
ik ga waarschijnlijk ook een vervangend scherm voor het stuk aan de achterkant kopen want vind het plamuur niet echt geweldig Tong

ik weet dat je geen haast achter duitsoort projecten moet zetten, maar was toch vanplan om ongeveer een datum te zetten dat mijn dettje ongeveer af moet zijn, namelijk voor het kampeer weekend van 13 september (das het doel op dit moment, kan noch veranderen)

ik had trouwens noch een vraagje: ik weet niet of alles al bekent is, maar ik zou graaf mee gaan met de Kersenrit in de Betuwe, maar zoals jullie kunnen zien gaat het niet echt lukken om mijn dettje dan al af te hebben, dus had ik de vraag of ik dan misschien met iemand mee kon rijden? alvast bedankt.

groet tim
biertje3
Gast
« Antwoord #62 Gepost op: 23 Mei 2013, 17:27:19 »

hee iedereen

ik had weer eens een vraagje: ik begin de laatste tijd te twijfelen of het misschien een goed idee is om mijn dettje te laten zandstralen, maar ik heb niet echt een idee wat dat zou kosten en of dit echt een goed idee is. ik hoor graag jullie idee/mening (of andere mogelijkheid) hier over.

groet tim
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #63 Gepost op: 23 Mei 2013, 19:05:06 »

Tim ik heb je een PB gestuurd Grijns

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 23 Mei 2013, 21:08:28 »

Hoi Tim,
Ik heb het een jaar of 2 geleden laten doen (zie mijn verslag "mission impossible").
Het is mogelijk maar let wel het is ontzettend veel werk en redelijk kostbaar.
De auto moet helemaal gestript zijn en verstandig is het om alle rotte delen vooraf gelast te hebben.
Ook alle betume/tectiel zul je vooraf kaal moeten krabben omdat ze dit niet weg kunnen stralen.
Daarbij is de kans groot dat grote plaatdelen zoals de motorkap, kofferbakdeksel en dak kunnen gaan golven door het stralen..... dit is een tijdrovend klusje om weer helemaal glad te krijgen.

Het is zeker niet onmogelijk, maar je moet je vooraf wel afvragen waar je je kadettje voor gaat restaureren. Doe je dit om er straks lekker een paar jaar mee te kunnen rijden of ga je voor een volledige restauratie.
Als je zelf kennissen hebt die kunnen stralen en een straalcabine beschikken kun je de kosten wat beperken. Maar daarna zal de carrosserie ook weer helemaal glad gemaakt en gespoten moeten worden
Dit gaat toch aardig in de papieren lopen.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
katurbotje
Gast
« Antwoord #65 Gepost op: 23 Mei 2013, 21:39:53 »

Ik sluit me ook bij wouter aan,ik heb ook bekenden die de auto helemaal hebben laten stralen
en het is inderdaad kostbaar en er is erna zeer veel werk aan het strak maken van de auto.

Ik zou het bij mijn eigen auto niet laten doen in ieder geval.

mvg Frank
biertje3
Gast
« Antwoord #66 Gepost op: 26 Mei 2013, 16:44:56 »

bedankt allemaal

na aanleiding van wat jullie hebben gezegd, lijkt het me inderdaad geen goed idee om mijn dettje te laten zandstralen.
want het voornaamste doel van mijn restauratie is, dat ik de komende aantal jaren weer een goed autootje heb. waar ik zo nu en dan wat aan moet sleutelen, dus het lijkt me inderdaad geen goede idee om dettje te laten stralen.

groet tim
biertje3
Gast
« Antwoord #67 Gepost op: 28 Mei 2013, 22:17:07 »

hee iedereen

het is weer tijd voor een klein updattje  Knipoog
ben gisteren weer verder gegaan aan de achterkant van mijn dettje.
dus eerst maar eens de lassen opgezocht onder die berg plamuur

het lijkt misschien een beetje overbodig om een paneel wat er wel aardig uit ziet toch helemaal uit te halen, maar als je dan dit tover werk aan de achterkant ziet begin je toch te twijfelen, dus na wat wikken en wegen heb ik besloten om het gewoon weg te halen.

nou eerst maar de lassen aan de buitenkant los slijpen.

nou toen dat los was, lag hij er zo naast. weer een apart geheel van plaatjes die op elkaar gelast waren.

was wel mooi dat een van de vorrige eigenaaren het nettjes recht had afgeslepen dus ziet er zo noch best nettjes uit voor als ik er weer een nieuw paneel tegenaan of deels overheen las. weet noch niet wat de beste manier is om er een nieuw stuk plaatwerk tegenaan te lassen  Verbaasd

voordeel was nu ook meteen dat ik veel makkelijker bij het tuitje van van de benzine tank te kunnen.

dus die was er ook zo uit  Grijns
nu maar eens kijken hoe alles onder de tank eruit zag, was beter dan ik persoonlijk had verwacht.

nou nu maar alle restjes roest ook weg geslepen, met dit als gevolg.

het lijkt me nu het makkelijkste om de naad tussen het buiten paneel en de plaat waar de tank opstaat met elkaar te verbinden en dan een enkel reparatie paneel aan de buitenkant te lassen, moet noch even kijken hoe ik dit pressies ga aanpakken.
naa al dit slijpen enzo kon ik mijn kleren bijna rechtop tegen de muur zetten  Tong

nou dat was het weer voor vandaag ga snel weer verder Cool

groet tim
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 28 Mei 2013, 22:25:42 »

Geschrokken wat een klus!!
Die vorige eigenaar was trouwens wel erg goed met plamuur, dat moet je hem nageven. Ik weet het niet

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 28 Mei 2013, 23:29:16 »

Geschrokken wat een klus!!
Die vorige eigenaar was trouwens wel erg goed met plamuur, dat moet je hem nageven. Ik weet het niet
Die was vast stucadoor van beroep in plaats van restaurateur Grijns

Succes, en een schrale troost: de plaatjes zijn zo ontzettend herkenbaar.....
Maar gezien je vorderingen gaat het vast wel goed komen.

Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 29 Mei 2013, 22:53:24 »

Hey Tim, echt een super leuk project om te volgen, en wat herkenbaar die zelfde plaatsen aan de kadett die doorgeroest zijn bij mijn kadett Lachen
Het gemakkelijkste is om het buitenste deel er eerst tegen aan te lassen, ik heb geprobeerd dit stuk zelf na te maken, maar het is echt veel gemakkelijker om een kant en klaar gevormd plaatdeel te kopen, dit past maar op 1 manier en kan je er dan simpel inlassen.
Als 2e ga je de achterkant dicht maken met een paar plaatjes die je gemakkelijk zelf kan maken, dit is vrij rechte plaat alleen een beetje bol duwen op een stuk ronde pijp, je zal zien dat je heel gemakkelijk de juiste vorm krijgt om de plaatjes er in te lassen.
Als 3e pak je een stuk karton en leg je aan de binnenkant waar de tank zit, uitknippen zodat deze er precies in past, overtrekken op een stuk plaatwerk, deze plaat mag straks best een beetje over de oude plaat heen vallen, dit last een stuk gemakkelijker, de buitenste rand van dit plaatje las je dan tegen de 1e plaat aan.
Je kan de volgorde volgen op mijn project, het ziet er een beetje het zelfde uit.

Nog een tip om het buitenste spatbord plaatwerk er gemakkelijk in te lassen zonder dat de rest van het spatbord helemaal krom gaat trekken van de warmte van het lassen, is proplassen.
Proplassen doe je door alleen in het nieuwe plaatwerk gaatjes te boren van ongeveer 6mm, dit plaatwerk leg je dan tegen het bestaande spatbord aan, je last nu het gaatje dicht, hiermee las je het plaatwerk samen aan elkaar vast, als je het proplasje aan de bovenkant vlak af slijpt ziet dit er heel strak uit Knipoog

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
biertje3
Gast
« Antwoord #71 Gepost op: 31 Mei 2013, 08:38:08 »

hoi iedereen

het is inderdaad zo dat bij elk van de verslagen die ik tot nu toe gelezen heb, toch wel ongeveer dezelfde roest plekken hebben.
het enige voordeel dat ik heb is dat ik de roest makkelijk kan vinden door de plamuur te volgen  Tong

ik heb trouwens een manier bedacht om het front niet te hoeven lassen maar erop te kunnen bouten voor het geval er ooit iets mee zou gebeuren, ik zal het binnenkort eens goed uitwerken.

martin bedankt voor alle las tips, ze zijn echt heel handig   Lachebek

groet tim
biertje3
Gast
« Antwoord #72 Gepost op: 31 Mei 2013, 22:01:34 »

Hoi iedereen

Ik zat net even in het kenteken register te kijken (of mijn dettje er misschien tussen zou staan) en natuurlijk stond ze er tussen.
maar dit heeft mij wel met wat twijfel bezorgd, namelijk als ik eenmaal aan het spuiten toe ben zijn er wat mij betreft 3 opties qua kleuren, namelijk
beige (dat staat namelijk op het kenteken, maar weet niet of dat echt mooi is dus als iemand hier foto's van heeft graar)
geheel egaal zilver
of zilver met de zwarte vlakken op de motorkap het dak enzo.
http://www.kadett-b.nl/kenteken/kentekens.php?zoekstring=63-38-rl
voor vergelijkingen kijk in de link hier boven maar even.
ik hoor jullie mening hier graag over.

groet tim
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 31 Mei 2013, 22:40:06 »

Hallo Tim,

Welke kleur je leuk vind is erg afhankelijk van je smaak. De originele beige kleur is typisch een kleur uit je jaren '60 en begin '70. Als je gaat werken met zwarte vlakken (zoals op de Rallye en Sport) krijg je een sportievere auto. Aangezien dit je eerste auto is, kan ik me voorstellen dat je gaat voor dit laatste. Toch wil ik even een beige auto onder de aandacht brengen die er en retro en sportief uitziet:

Ralph

Ps. dit is de beige tint die origineel op de kadett geleverd werd.

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Mischaop82
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #74 Gepost op: 04 Juni 2013, 18:41:49 »

Mooi orgineel beige zoals die van mij  Grijns

Gr. Mischa

Helaas geen Kadett meer.
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: