Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 20:37:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: rbk  (gelezen 33377 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
opel-kadett
Gast
rbk
« Gepost op: 12 April 2014, 16:22:11 »

Wanneer een rembekrachtiger wordt geplaatst op een auto met trommel rondom, moet dan persé schijfrem ombouw gedaan worden aan de vooras en waarom eigenlijk??
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 12 April 2014, 16:32:30 »

de hoofdremcilinder voor trommels heeft voor de voorste wielen een restdrukventiel (zoals op beide uitvoeringen ook achter zit) als deze (zoals die van schijven) gebruikt wordt op trommels dan komen je remvoeringen niet meer ver genoeg naar buiten dat ze ook de trommels nog raken.

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 12 April 2014, 16:45:27 »

Hey Paul, ben ik even blij dat ik nog geen rembekrachtiger heb gekocht, was namelijk van plan een bekrachtiger op mijn remtrommels te zetten, dit gaat dus helemaal niet Lachen
Weer bedankt voor de fijne info.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 12 April 2014, 18:29:55 »

Het gaat dus wel! Gewoon je restdrukventiel laten zitten.
Deze optie was ook gewoon vanaf de dealer te koop: Trommels met rembekrachtiging!

Volgens mij rijden Margot en Ger van 't Net met bekrachtigde trommels rond! Spreek Ger maar eens aan op de voorjaarsmeeting. Hij zal je graag uitleg geven.

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 12 April 2014, 18:49:32 »

als die restdruk ventielen zouden passen op een schijfremcilinder wel maar heb er hier een oude bekrachtigde hoofdremcilinder liggen voor trommels maar is heel anders dan die voor trommels zonder bekrachtiger.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 April 2014, 21:27:17 »

Ik weet dat het wel mogelijk is, zoal ik al aangaf zijn er HKBC leden die bekrachtigde trommels hebben.

In de documentatie vind ik dit:

Alleen de kadett-B-modellen met 1.1 l standaard motor hebben weliswaar een gescheiden remsysteem maar dit is niet bekrachtigd; voor en achter zijn hier trommelremmen gemonteerd. Op verzoek kunnen deze modellen echter zowel met alleen een remservo, als met een remservo en schijfremmen op de voorwielen worden geleverd.

Het was dus al op bestelling leverbaar bij de dealer. Hoe Ger het heeft omgebouwd weet ik niet. Ik zal het hem eens vragen op de voorjaarsmeeting!

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 13 April 2014, 07:35:00 »

Hoe Ger het heeft omgebouwd weet ik niet. Ik zal het hem eens vragen op de voorjaarsmeeting!
Ik kan helaas niet naar de voorjaarsmeeting komen, het zou dus super zijn als je dit zou kunnen vragen, ben heel benieuwd hoe Ger dit heeft gemaakt.

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 13 April 2014, 08:36:50 »

Jaren geleden (iets van 10 jaar) heb ik dit ook al eens op een kadett gebouwd. Je neemt dan de hoofdremcilinder met bekrachtiger van een B-kadett met schijfremmen (of eentje van een A-Corsa, dit heb ik toen gedaan) en hier moet je de restdrukventielen voor de trommelremmen in draaien. Op de volgende foto kun je ze goed zien zitten (foto geleend elders van het forum):

Bij de achterste leiding zie je duidelijk een extra moer zitten op de uitgang van de remcilinder, de voorste heeft deze niet want de kadett op de foto heeft schijfremmen. Deze moer moet je ook voor de voorste remcilinder toepassen, je kunt deze gewoon uit je oude onbekrachtigde remcilinder schroeven. Waar je nog wel rekening mee moet houden is dat je leidingen waarschijnlijk te kort zijn dus je zult ze moeten verlengen of nieuwe leggen.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 13 April 2014, 08:49:36 »

Hey Olaf, super bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee

opel-kadett
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 13 April 2014, 15:40:58 »

Dus die extra moer is de restdrukventiel?
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 13 April 2014, 17:20:42 »

allemaal leuk en wel maaarre die "extra moer" past niet in de aansluiting van een schijfremhoofdcilinder?!?!?
je kunt deze eventueel wel opboren en nieuwe draad in tappen

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 13 April 2014, 18:48:31 »

Misschien een stomme vraag, maar wat zit er eigenlijk aan die moer vast, zit daar een soort van ventiel aanvast , zo ja, zoals Paul zegt de remverdeler verder uitboren en tappen om de moer te laten passen, en misschien dieper te boren omdat het ventiel er ook nog in moet komen ??

Groeten Martin.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 April 2014, 20:13:20 »

Op de remcilinder van een trommelrem moet een "restdruk" blijven staan, zodat de schoenen in rust niet te ver samen worden getrokken, omdat ze anders een te lange weg af moeten leggen (en dus teveel extra remvloeistof nodig hebben) om bij het remmen goed tegen de remtrommel te worden geperst (je zou dan moeten pompen). Het is dus een soort terugslagventiel dat het terugstromen van de remvloeistof tegen gaat.
Bij een schijfrem is deze restdruk niet nodig omdat de remblokjes als het ware tegen de schijf aan blijven "zweven"; daar is dan maar weinig extra remvloeistof nodig om ze tegen de schijf aan te persen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 14 April 2014, 08:06:57 »

allemaal leuk en wel maaarre die "extra moer" past niet in de aansluiting van een schijfremhoofdcilinder?!?!?
je kunt deze eventueel wel opboren en nieuwe draad in tappen

gr Paul

Hey Paul,

Dit probleem heb ik toen niet gehad, ik kon het zo overzetten, ik weet zeker dat ik niets heb hoeven aanpassen. Het lijkt mij dat jij dan een ander type remcilinder hebt dan dat ik heb gebruikt.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 19 April 2014, 16:15:07 »

Even het volgende
Er is geen enkel systeem waarbij er rest druk op het remsysteem achter blijft want anders zou je zowel met schijfremmen als met trommelremmen continu vast en aanlopende remmen hebben die dan bloed heet worden en niet meer werken.
Remvoeringen hebben gewoon een mechanische opstelling waardoor deze net vrij lopend gesteld worden en het andere grote voordeel van trommelremmen is dat de voorloop schoen zelf oplopend is en daardoor gaat hij vanzelf harder tegen de remtrommel aan drukken en dus harder remmen. Daarom heb je bij remtrommels rondom geen rbk nodig.
Het enige wat er in die extra moer zit is volgens mij een restrictie waardoor je meer weerstand in het systeem krijgt en daardoor wordt er naar het andere gedeelte van je hrc meer remvloeistof gestuurd en verplaatst. Zeg maar een super eenvooudige uitvoering van een remkracht begrenzer. Meer is het niet.
Alvast mijn excuses voor het feit dat ik denk het beter te weten.
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: