Holland Kadett B Club Forum
03 April 2026, 15:05:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ik snap er nu al niks meer van  (gelezen 87471 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 24 November 2019, 12:30:57 »

Hoi allemaal
Ik loop tegen een aantal dingen aan die voor jullie waarschijnlijk erg simpel zijn maar ik snap er even niks meer van. Ik hoop dat jullie me willen helpen.
Bij aankoop van de auto deden de lampen (op de achterlichten na) het niet.
Om te beginnen bij de koplampen: Ik krijg ze niet aan de gang. Ik heb nog geen extra massakabeltje getrokken, zou dit de oplossing kunnen zijn?
Van de knipperlichten werkt er maar 1, deze brandde constant. Ik kan me voorstellen dat de knipperautomaat niet goed kan functioneren bij slechts  1 lampje. Nu heb ik de knipperautomaat er even uit gehad en teruggezet. Sindsdien blijft linksachter constant aan, ook zonder contactsleutel. Het lijkt me de bevestiging dat de automaat dus echt kapot is, knipperautomaat eruit=lamp uit.

Weet iemand waar de dingen die  er aan zitten voor dienen: dit heb ik verder nog niet gezien en het zit ook nergens aan vast

Op internet zie ik ook automaten waar nog extra + 0-5W achterstaat zoals op deze foto. Waar dient dat voor

Op de huidige automaat staat dat ie voor 21watt is en de lampjes om nee auto zijn 18 watt. Dit zal vast ook niet bijdragen aan goed functioneren: ik neem aan dat ik bij aankoop van een nieuwe dus beter een 2(4) x 18W kan nemen?

Verder nog 2 vragen die ik bijna niet durf te stellen haha:
Bij de tank hangt een losse rode draad.  Het is niet de massa van de tank want die zit er gewoon. Iemand een idee waar deze voor kan hebben gediend?

En wat is dit?

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 November 2019, 13:16:53 »

Hoi allemaal
Ik loop tegen een aantal dingen aan die voor jullie waarschijnlijk erg simpel zijn maar ik snap er even niks meer van. Ik hoop dat jullie me willen helpen.
Bij aankoop van de auto deden de lampen (op de achterlichten na) het niet.
Om te beginnen bij de koplampen: Ik krijg ze niet aan de gang. Ik heb nog geen extra massakabeltje getrokken, zou dit de oplossing kunnen zijn?
Van de knipperlichten werkt er maar 1, deze brandde constant. Ik kan me voorstellen dat de knipperautomaat niet goed kan functioneren bij slechts  1 lampje. Nu heb ik de knipperautomaat er even uit gehad en teruggezet. Sindsdien blijft linksachter constant aan, ook zonder contactsleutel. Het lijkt me de bevestiging dat de automaat dus echt kapot is, knipperautomaat eruit=lamp uit.
Is de alarmlichtschakelaar aangesloten en voelt die ' heel' ?
Citaat
Weet iemand waar de dingen die  er aan zitten voor dienen: dit heb ik verder nog niet gezien en het zit ook nergens aan vast
geen idee lijkt toegevoegd.
Citaat
Op internet zie ik ook automaten waar nog extra + 0-5W achterstaat zoals op deze foto. Waar dient dat voor
Die extra 0.5 W is voor het controlelampje
Citaat

Op de huidige automaat staat dat ie voor 21watt is en de lampjes om nee auto zijn 18 watt. Dit zal vast ook niet bijdragen aan goed functioneren: ik neem aan dat ik bij aankoop van een nieuwe dus beter een 2(4) x 18W kan nemen?
maakt niet uit, 18W is waarschijnlijk moeilijk te krijgen
Citaat

Verder nog 2 vragen die ik bijna niet durf te stellen haha:
Bij de tank hangt een losse rode draad.  Het is niet de massa van de tank want die zit er gewoon. Iemand een idee waar deze voor kan hebben gediend?
Is voor kofferbak verlichting (constant +)
Citaat

En wat is dit?

spanningsregelaar van generator (dynamo).
[/quote]

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24 November 2019, 13:26:43 »

Schakelaar van alarmlicht lijkt in orde.
Dus een automaat van 21 w (+0-5w) is geschikt bij aankoop van een nieuwe?
Oké, kofferverlichting had ik ook aan gedacht maar vond de plek zelf niet de meest logische .

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 24 November 2019, 14:04:38 »

Je kunt ook een een automaatje van de sloop halen, bijvoorbeeld van een B Corsa, is aardig universeel allemaal. Moet wel één zijn met 3 pennen en niet met 4 zoals op de foto. Voor de rest is het lastig om op afstand iets van te zeggen temeer ook omdat er vaak extra toegevoegd zijn, al of niet op een fatsoenlijke manier. Ik werk in dit soort gevallen altijd met het schema, een multimeter en een testlampje. Makkelijk zeggen omdat het mijn vakgebied is...... Ik wil je best helpen maar woon in Drenthe.

Henk.

Corsa A VAN 1.4SI
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 24 November 2019, 14:11:24 »

Bedankt voor je antwoord. I moet me inderdaad maar eens verdiepen in het gebruik van de spanningsmeter, anders kom ik er vast nooit uit.
Er is aan geknutseld ja, en dat gaf kortsluiting. Nu maar eens zien waarom dat is gedaan.

Deze heb ik gevonden op Ali express: https://www.aliexpress.com/i/32830027165.html
deze lijkt me geschikt
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 24 November 2019, 16:22:23 »

Plus een goed bedradingsschema, zodat je de draadkleuren in je auto kunt vergelijken met dat schema.
Zo weet je hoe wat aangesloten hoort te zijn en dan kun je nameten of er spanning en aarde is op de juiste plek op het juiste moment (contact aan/uit, schakelaar in/uit geschakeld)

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 24 November 2019, 17:25:19 »

Een simpel lamptestertje als deze https://www.aliexpress.com/item/32962956587.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.955440afL1mLXU&algo_pvid=3a83d98d-c92a-4604-9c8d-be140d9673b3&algo_expid=3a83d98d-c92a-4604-9c8d-be140d9673b3-1&btsid=c0fe8659-ff66-47be-ab89-701562098e8d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_52 is vaak al een goed hulpmiddel bij het fout zoeken. Het klemmetje op de min pool van de accu en de pen op het contact waar je spanning wilt zien. (of juist niet!) Met een lampje loopt er altijd een beetje stroom zodat slechte contacten er ook vaak al uitkomen.

Corsa A VAN 1.4SI
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 24 November 2019, 18:31:19 »

Dat lamptestertje en de knipperlichtautomaat besteld. Vraagbaak met schema heb ik dat vergt wat kennis. Laatste keer zulke schema's leren lezen is al heel lang geleden en nooit in praktijk hoeven brengen, maar ik ga me er in verdiepen. Moet lukkem
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 24 November 2019, 18:53:00 »

Mooi, gaat je vast lukken. In de gebruikershandleiding zit een beter te volgen schema. Ik denk dat Gert ook wel het plaatje heeft uit het werkplaatshandboek.

Corsa A VAN 1.4SI
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 24 November 2019, 20:09:11 »

Welke kleur(en) heeft die draad daar bij de benzinetank? Is misschien een origineel draad en dan dus te herleiden.

Schema

+ uitleg

of anders deze (zwart/wit)

+ uitleg

In dit item http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,13392.msg38408.html#new staan twee links naar het 3-delige werkplaatshandboek van GM en een ook uitgebreide handleiding Rep.-Anleitung 161 die in mijn DropBox staan.
Redelijk onmisbare info; als je ze kunt gebruiken, dan s.v.p. de bestanden downloaden en opslaan in je computer.
t.z.t. wis ik ze weer uit mijn dropbox (als deze te vol wordt)

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 24 November 2019, 21:08:23 »

Beste Silke,Zelf zit ik tedenken aan de de knipperlicht en gecombineerd met de dimlicht schakelaar.Of de multistekker die onderaan de stuurkolom zit.Hier komen alle draden voor verlichting groot en Dim bij elkaar en ook voor de claxon.Als 1van deze onderdelen niet goed meer zijn werkt zowel verlichting en knipperlicht niet.Heb je wel stadslicht.Kijk eerst hier na, vooral de stekker, voor zichtigopen maken.Gr.Fred
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 24 November 2019, 21:11:23 »

Reageer via mijn telefoon en soms gaat de tekst een eigen leven leiden.Vandaar de schrijffouten.
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 24 November 2019, 21:25:03 »

@Gert,

rode draad in kofferbak is voor de optionele kofferbakverlichting in de schema's J8 en 42 en komt in mijn ervaring bij het binnenlichtje weg.

@Silke,

ik zat er nog even over te denken maar de richtingaanwijzers horen het niet te doen als de auto niet op contact staat. De gevarenlicht schakelaar voedt het knippersysteem bij contact af.

Corsa A VAN 1.4SI
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 24 November 2019, 21:34:24 »

@Gert,

rode draad in kofferbak is voor de optionele kofferbakverlichting in de schema's J8 en 42 en komt in mijn ervaring bij het binnenlichtje weg.

@Silke,

ik zat er nog even over te denken maar de richtingaanwijzers horen het niet te doen als de auto niet op contact staat. De gevarenlicht schakelaar voedt het knippersysteem bij contact af.

Het lijkt me dat de knipperlicht schakelaar stroom kan krijgen zonder contact: stadslicht zet je immers aan via het knipperlicht. Daarom leek het mij dat de knipperautomaat die ook op die bedrading zit dit veroorzaakt. Van deze weet ik vrijwel zeker dat hij kapot is.

De multistekker zou inderdaad ook een probleem kunnen zijn, maar dan moet ik hem toch met de multimeter moeten kunnen nalopen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 24 November 2019, 22:20:57 »

Ja, klopt.
Dat de draad rood is, had ik gemist; vandaar mijn (overbodige) vraag  Rollende ogen

Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
  Print  

Ga naar: