Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 12:57:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Schijfremmen  (gelezen 11904 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
cluseau
Gast
« Gepost op: 22 Februari 2010, 13:14:03 »

Beste sleutelaars,
Bij onze pas aangeschafte kadett komen een aantal manko's aan het licht waaronder deze:

Als ik mijn rem aanraak schiet onmiddelijk het stuur een kwartslag naar rechts. Makkelijk als je toevallig de hoek om moet maar op rechte stukken niet gewenst dus op zoek naar lucht oid. Nu tref ik redelijke remschijven en blokken dus zoek daar niet het probleem. Ik kan mij van vroeger herinneren als de remschoenen ( ik had toen trommels) ongelijk stonden dat er iets dergelijks optrad dus zoek ik het in de terugslag van de zuiger(s).

Maar nu komt het:
Het viel me op dat ik met geen mogelijkheid de zuigers terug kan persen, is dat normaal of is daar een truc voor. Lijkt me toch dat de zuigers zomaar terug gedrukt moeten kunnen worden. Nu heb ik via de ontluchtings nippel een beetje ruimte gecreeerd om de klauw te kunnen verwijderen.
Ik had al ergens gelezen dat de remslangen inwendig dicht kunnen gaan zitten, in dat geval is het lek boven natuurlijk.

Ook wil ik weten hoe je de zuigers eruit kan blazen met perslucht. Als er één zuiger uitvliegt is mijn druk weg voor de laatste zuiger. Trucjes Verbaasd Graag jullie deskundige mening.

bvd
Frans.
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Februari 2010, 13:18:45 »

Met een stukje hout in je klauw kan er al minder schade optreden, voeg een dik doek toe en je hebt bijna onmogelijk schade. Wel even opletten want die dingen komen er met een behoorlijke vaart uit soms
Leg het stukje hout ook vast met wat lijmklemmen zodat de andere zuiger op zijn plaats blijft.

cluseau
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2010, 08:11:28 »

Met een stukje hout in je klauw kan er al minder schade optreden

Oke bedankt voor de tip, stukje hout gaat wel lukken denk ik.

Ben ik alleen nog benieuwd of iemand kan bevestigen of je de zuigers makkelijk terug zou moeten kunnen drukken. Nu lukt dat met geen mogelijkheid, alleen de ontluchtings nippel opendraaien om olie af te voeren laat het terugdrukken van de zuigers toe. Lijkt me niet normaal toch?

Frans.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2010, 10:31:55 »

Normaal moet je met bijvoorbeeld een blokje hout tussen de remblokken (in plaats van je remschijf) deze terug kunnen duwen. Wel even oppasen: De remvloeistof komt terug in het remvloeistof reservoire van je hoofdremcylinder. Deze kan dus overstromen!

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2010, 11:02:09 »

Als ze wel terug willen als je de nippel ontluchtings nippel open hebt dan zit de slang dicht. Komt vaker voor na langer stilstaan vooral.
cluseau
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Februari 2010, 22:22:35 »

Normaal moet je met bijvoorbeeld een blokje hout tussen de remblokken (in plaats van je remschijf) deze terug kunnen duwen.

Dat dacht ik dus ook maar wilde het zeker weten. Het terugdrukken van de zuigers is met geen mogelijkheid voor elkaar te krijgen. Heb het zelfs geprobeert met een lijmtang. Ik denk dat Paul gelijk heeft met de opmerking over de remslangen. Dit ding heeft idd een aantal jaren geschorst gestaan. Als ik ff tijd heb gaat de boel eraf en laat het asap weten.
Tnx allen.

Frans.
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Februari 2010, 07:25:59 »

Op het Duitse forum bied iemand setjes aan voor 33.- euro
http://80.86.91.251/wbb2/thread.php?threadid=13828
cluseau
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Februari 2010, 10:57:30 »

Op het Duitse forum bied iemand setjes aan voor 33.- euro

Bedankt voor de tip Paul, ik heb ze net gekocht voor 20 euri/stuk bij de lokale auto onderdelenhandel hier om de hoek. 33euro is dan wel goedkoper maar dit is eenvoudiger sneller en zonder verzendkosten. Komt op hetzelfde neer toch!

Frans.
cluseau
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 03 Maart 2010, 00:22:18 »

Nou, remmen probleem is opgelost.

Eerst maar eens de remklauwen uit elkaar gehaald. Daar bleek aardig wat bruin water achter de stofringen te zitten. Niet zo verwonderlijk, de rechterzijde was in verre gaande staat van ontbinding en de linkerzijde was van het type tuinbroek. Veel te groot dus en in eerder stadium vervangen door iemand die nodig eens bij hans anders langs moet.

Na de remklauw revisie de slangen vervangen. Deze zaten helemaal dicht en dit was de hoofd oorzaak van mijn probleem. Slangen zijn gewoon te kooop bij Slager automaterialen voor 15 Euro/st. Nadeel is wel dat het eindstuk geen 16mm maar 17,5mm is. De gaten in de bevestigingsplaten moesten dus worden opgeboord, een tijdrovend klusje. Omdat verteren van slangen niet selectief is heb ik maar gelijk de slang op de achterbrug vervangen hoewel deze nog wel open was.

Na verversen van de remvloeistof en ontluchten is het remsysteem weer zoals het hoort.

Bedankt voor het meedenken.

Frans.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 18 Maart 2010, 16:13:47 »

17,5 mm, dan zijn de remslangen van de kadett-c, deze zijn in diameter iets groter.
cluseau
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 18 Maart 2010, 16:24:40 »

...dan zijn de remslangen van de kadett-c.....

Daar was ik al bang voor, volgens kenteken stond hij ook in de computer als C kadett. Zeker een oude jas aangemeten gekregen.

Frans.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: