Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 00:40:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: velleman k2543 ontsteking installeren  (gelezen 69317 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wooty22
Gast
« Gepost op: 13 Maart 2011, 19:38:43 »

Goedenavond forummers,

onlangs heb ik een velleman k2543 ontstekings kit gekocht.
Ik vraag mij af of er forum leden bekent zijn met de installatie hiervan? Er word op het forum wel een aantal keer over gesproken
en ik vond de volgende link http://renault4.weebly.com/velleman-kit.html

alleen ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het nu moet aansluiten? vooral waar ik de condensator vind die los gekoppelt moet worden ik zie hem namelijk niet op de stroom verdeler.

ik hoop dat iemand het al eens heeft geinstalleerd anders is dit een vrij vaag bericht.

gr wouter
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Maart 2011, 20:32:23 »

Bij de Delco-verdeler  (geschroefde verdelerkap) zit de condensator naast de contactpuntjes op de grondplaat.
Bij de Bosch-verdeler (verdelerkap met klembeugels) zit de condensator tegen het verdelerhuis aangebouwd.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Maart 2011, 21:55:40 »

Bij de Bosch verdeler zit hij aan de buitenkant geschroefd, en ziet er zo uit (links op de foto!):

Van de Delco heb ik geen foto......

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Roberto
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Maart 2011, 22:07:23 »

Hoi Wouter, ik ben blij dat je wat aan de uitleg van de Vellemankit op mijn site hebt, belangrijk is dat je de condensator er af haalt anders gaat de kit stuk, voor het monteren zou ik eerst nieuwe punten monteren en goed op tijd zetten  heb je nog vragen laat maar weten.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Maart 2011, 07:38:14 »

Wouter,

Ik zelf heb de Vellemankit sind vorig jaar april geinstallleerd en vindt het een perfect ding. Ik heb nog geen eens mijn puntjes vervangen, maar ga dat binnenkort doen het installeren is vrij eenvoudig en je kunt het zomaken dat je weer terug kunt naar de condensator mocht de Vellemankit niet werken, maar heb dit nog niet meegemaakt.

Auto start beter, loopt mooier en je kunt wel 50000 km met je puntjes doen.

Het in elkaar zetten heb ik aan iemand anders overgelaten en hij zit gemonteerd in een electrtra verdeeldoos met de koeling erboven op.

De Renaultsite geeft inderdaad een goede beschrijving.

Hopellijk heb je er iets aan en je kunt het bekijken op 10 april in beekbergen.

Groeten Fred uut Huessen.
Roberto
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Maart 2011, 10:19:24 »

@ Fred

Als je de de contactpunten wilt afstellen met een Dwell hoek meter ( die geeft de juiste afstand aan met draaiende motor) lukt dat niet meer met een gemonteerde velleman kit vandaar ik het advies geef eerst nieuwe punten monteren.

Groet,
Roberto
wooty22
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Maart 2011, 01:02:38 »

goedenacht,
fijne reacties thanx! Ik zie dat mijn fotos niet openen hmmz daar zal ik nog even aan werken.

Iig ik kan concluderen dat ik een Delco heb want het kapje zit vast geschroeft. Dit weekend zo gauw ik weer terug ben bij het ouderdelijk huis  Knipoog maar eens openschroeven en de condensator verwijderen.

Ik vraag mij af of ik ik het dan red het zetje goed aan te sluiten.. er gaan namelijk meerdere draden de bobine in enzovoort. ik weet niet precies wat moet blijven zitten.

Ik maak dit weekend weer even nieuwe fotos ik denk dat jullie mij dan wel kunnen vertellen wat te doen;)

wat ik mij wel af vroeg er word gesproken over een groene draad die van de bobine naar de verdelerkap gaat en dat deze voor de toerenteller zou zijn... die zie ik ook bij mijn kadett. echter een toerenteller heb ik nog niet gevonden in mijn dashboard :p een verklaring?

groet woot
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Maart 2011, 07:27:24 »

Woot,

Je hoeft de condensator niet te verwijderen, alleen het schuifje los te maken van de kontaktpuntjes, zodat je in noodgevallen alles weer kan aansluiten.

De groene draad die naar de bobine gaat moet je nu aansluiten op een van de draden van de velleman kit.

Dit kun je zien op het schema draden van 1 t/m 4zal ook eens kijken welk nummer het is.

Succes Fred uut huessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Maart 2011, 08:18:48 »

wat ik mij wel af vroeg er word gesproken over een groene draad die van de bobine naar de verdelerkap gaat en dat deze voor de toerenteller zou zijn... die zie ik ook bij mijn kadett. echter een toerenteller heb ik nog niet gevonden in mijn dashboard :p een verklaring?

Niet VOOR de toerenteller, maar OOK VOOR de toerenteller.
ALS je een toerenteller hebt, moet deze bij op die groene draad (verder heeft de toerenteller een + en - aansluiting)

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wooty22
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 08 Mei 2011, 22:35:09 »

nou eindelijk tijd gezien om het even te fiksen. En het was eigenlijk dood eenvoudig.

wat ik gedaan heb:

- verdelerkap eraf.
- zwarte draad met schuifje van de condensator verwijderd. afgeplakt met tape en weggestopt naast de condensator.
- verdelerkap er weer op.
- De groene draad die van bobine naar contact puntje ging heb ik doorgeknipt om daar draad 2 aan vast te knopen.
-draad 1,3 en 4 aansluiten
-klaar

Ik ben echt super blij met het resultaat! mn auto start veel sneller en loopt mooi stationair!
echt een aanrader, en leuk om te maken en in te bouwen.
cluseau
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 24 September 2011, 22:09:57 »

Leuke uitleg van die renault man maar hij heeft één ding fout gedaan. De koelplaat van de vermogenstransistor heeft hij ook ingepakt in het plastic notenbakje. De koelplaat kan zonder verse lucht zijn werk niet doen.

Hoe zou je radiateur functioneren als je hem helemaal afdekt?

Frans.
opel-kadett
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 04 November 2011, 12:54:13 »

Een soort gelijk setje heb ik ook gehad in een Kadett C cih. is een hele verbetering!
ab
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 10 Juni 2012, 21:01:55 »

hallo,

ben nieuw hier.

ik heb geen b-kadett maar een d-rekord. en hoewel dat iets nieuwer en groter is dan de b-kadett zijn de grotere CIH-motoren uit de b-kadett identiek met alle motoren uit de d-rekord. en ach, de rest in een andere vorm eigenlijk ook wel.

na alles gelezen te hebben over dat velleman-kitje, dit ook geprobeerd. ik heb het (proef) nagebouwd waarbij ik de TIP162, omdat deze amper verkrijgbaar is, vervangen heb door een andere schakeltor die nota bene speciaal is gemaakt voor het schakelen van trafo's (zoals de bobine).

de schakeling eerst maar getest om te kijken of alles goed was. een lampje moest de bobine voorstellen. puntjes gesloten (aansluiting 2 aan massa), lampje brand; puntjes open, lampje uit. mooi, het werkt.

vervolgens ingebouwd. niets.  Verbaasd  er blijkt, als de puntjes gesloten zijn, zo'n 6 volt op de bobine te staan en niet 0 (massa). puntjes open, wel keurig 12 volt.
zo gaat dat natuurlijk niet werken. iemand een idee?

mijn onstekingsinstallatie heeft een voorschakelweerstand en is identiek aan de ontsteking uit de b-kadett (ik zei het al...opel). de spanning voor tor 1 (de 2n2219) haal ik van de elektrische chocke (is dan zonder voorschakelweerstand). ik heb het ook vanaf de bobine geprobeerd (dan dus wel met voorschakelweerstand) maar dat maakt niet uit.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 10 Juni 2012, 21:50:52 »

Hallo Ab,

Je zegt dat je de spanning voor de 2de tor van de elektrische choke afhaalt, maar als ik naar het schema van de Velleman kit kijk, krijgt deze Tor geen +12Volt! De 2de tor schakelt de bobine naar massa. De bobine zit tussen +12V (evt. via voorschakelweerstand) en klem 3. Klem 4 zit aan massa.
Klem 1 = +12V, en gaat naar tor 1, de 2N2219, en niet naar tor 2!

Heb je wel alles goed aangesloten?

Ik heb het schema / handleiding overigens hier gevonden: Handleiding met schema

Ralph

Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 10 Juni 2012, 22:32:19 »

Ik heb nog even verder gedacht over dit probleem, en vroeg mij af welke tor je als vervanger hebt gebruikt? een TIP162 is een NPN Darlington power transistor, en geen gewone power transistor! Als de versterking van je vervanger veel lager is als die van de Darlington transistor, dan zal hij niet goed in geleiding komen, en dus niet goed schakelen!

Welke tor heb je als vervanger gebruikt?

Ik koop dit soort spullen normaal in Duitsland (www.reichelt.de), en daar is de TIP162 nog gewoon te koop (kost daar 1,10 euro)

Ralph

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: