Holland Kadett B Club Forum
18 Februari 2025, 23:45:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 03-61-RD / Joyride 3  (gelezen 164545 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 10 September 2017, 14:17:37 »

Vandaag het oliepeil in de versnellingsbak gecontroleerd. Dat was niet erg hoog. 0 om precies te zijn. Gelukkig zat er nog een fles getriebe öl bij mijn onderdelen  Lachen. Eerst de olie in de versnellingsbak gedaan stop er weer in, loopt de olie er aan de aandrijfzijde er weer uit. Daar moet ik dus ook op letten bij het plaatsen van de motor en bak. Ik heb ergens gelezen dat dit tijdelijk gedicht kan worden met een stuk van een aandrijfas, of mis ik hier een keerring.

Zit er tussen de bak en de aandrijfas niet een veer?

Verder heb ik het motorblok uit de takel gehaald om de ontsteking te plaatsen. Dit ging voorspoedig. Eerst de tuimelaars van cilinder 1 losgezet. Hierna de ontsteking geplaatst. Dit was wat rommelen met de stand van de oliepomp en het plaatsen van de ontsteking. Maar met enig gedraaien rustig duwen is het goed gekomen. De nok duwt de contactpuntjes van elkaar, de verdeler staat naar het merkteken in de behuizing en de tuimelaars van cilinder een zitten los. Dit moet straks ook goed komen.

Morgen kan ik in Schijndel nog wat missende onderdelen gaan halen. Hopelijk kan ik dan mijn motor afbouwen.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 10 September 2017, 15:45:31 »

Hey Willem, weet je zeker dat je de ontsteking nu goed heb staan, omdat je de tuimelaars van de eerste cilinder hebt losgezet ??
Hier even een hulpje om te kijken of de ontsteking goed staat, draai aan de poelie (met de klok mee) tot het streepje op de poelie en distributie kettingkast tegenover elkaar staan, op dit moment moet je bij de 4e cilinder (zit het dichtste bij het dashboard) de kleptuimelaars bijden zien tuimelen (tuimelaar gaat dicht en de andere open), kijk nu naar de rotor in de ontsteking, deze moet nu naar de bougiekabel van de 1e cilinder wijzen, als dit zo is heb je de ontsteking er juist inzitten en staat nu op BDP .
Nu nog even de ontsteking op het juiste moment afstellen, neem een multimeter, zet de meter op piepsignaal, zet de streepjes op poelie en kettingkast weer precies tegenover elkaar, zet nu de minkabel van de meter tegen massa, de pluskabel van de meter tegen het stekkertje die tegen het contactpuntje (groene draad) als de contactpuntjes dicht staan hoor je een piepje, verdraai nu langzaam de ontsteking, het moment dat de puntjes nu beginnen met open gaan stopt de meter met piepen, op het moment dat het piepertje stopt zet je de ontsteking vast, de ontsteking staat nu precies op tijd.

Groetjes Martin,

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 10 September 2017, 17:50:40 »

Heb je trouwens bij het monteren van de ontsteking de pakking tussen blok en ontsteking gezet, anders lekt er staks olie uit  Grijns

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 10 September 2017, 18:01:10 »

Hier nog een tip, voor dat je de versnellingsbak tegen de motor aan schroeft de prise as dun insmeren met hitte bestendig vet, hierdoor schuift het lager gemakelijk over de as heen en gaat het koppelings pedaal heel erg soepel.

19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 10 September 2017, 18:16:41 »

Hoi Martin,
Wat voor pakking zou dit dan zijn? Ik heb geen pakking over, welke ik in verband breng met de ontsteking in motorblok. Het lijkt wel dezelfde afmeting als de pakking voor de thermostaat.

Als van een cilinder beide kleppen gesloten zijn staat deze toch aan het begin van zijn arbeidsslag? Zo staat het volgens mij afgesteld. Het afstellen op het juiste moment kan ik niet met geluid op mijn multimeter, maat wel op zicht. Zodra de verbinding wegvalt springt de waarde van de weerstand naar oneindig.

Van het vet op de prise as is wederom een heel goede tip. Zit er nog een plaat of kap tegen de onderste helft van een versnellingsbak? Daar zie ik ook niets voor tussen mijn onderdelen.  Verbaasd.

Groet, Willem.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 10 September 2017, 19:05:12 »

Hoi Martin,
Wat voor pakking zou dit dan zijn? Ik heb geen pakking over, welke ik in verband breng met de ontsteking in motorblok. Het lijkt wel dezelfde afmeting als de pakking voor de thermostaat.
Dit is een papieren pakking, als deze niet in de pakkingset zit dan kan je deze ook zelf knippen van dikke knippakking.
Op de foto zie je de zwarte ring in het gat van de ontsteking, hier hoort de pakking in te liggen,

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #66 Gepost op: 10 September 2017, 20:05:51 »

Als van een cilinder beide kleppen gesloten zijn staat deze toch aan het begin van zijn arbeidsslag? Zo staat het volgens mij afgesteld. Het afstellen op het juiste moment kan ik niet met geluid op mijn multimeter, maat wel op zicht. Zodra de verbinding wegvalt springt de waarde van de weerstand naar oneindig.
Wow zo zou ik het niet durven afstellen, het zou best eens goed kunnen zijn op jou manier ? Ik kijk liever naar de ontstekings volgorde, vandaar de streepjes op poelie en kap tegenover elkaar, 4e cilinder de tuimelaars op tuimelen is BDP en ontsteking op 1e cilinder.
Het gebeurd namelijk vaak dat de ontsteking 180 graden is verdraait en motor dan niet wil starten.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #67 Gepost op: 12 September 2017, 09:04:34 »

en om nog antwoord te geven over de bak. inderdaad pas vullen als hij onder de auto hangt. en ja er zit een veer tussen de as en de bak.
voor het afstellen van de ontsteking inderdaad het streepje op de distributiekap gebruiken.

Kadett B L "super" 1968 LPG
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #68 Gepost op: 12 September 2017, 10:58:46 »

martin is de olie aan het mixen hi hi 
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 12 September 2017, 21:43:08 »

Gisteravond nog even bij Paul geweest, hier nog wat onderdelen overgenomen. Met deze onderdelen heb ik ook een drukgroep overgenomen. Paul wist niet zeker of de drukgroep met speciale boutjes gemonteerd dient te worden. Stilletjes wordt het een compleet blokje.

Groet, Willem.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #70 Gepost op: 13 September 2017, 09:49:10 »

drukgroep bouten zijn altijd sterker dan standaard bouten. ook moeten ze qua gewicht zeer dicht bij elkaar zitten om trillingen te voorkomen.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 13 September 2017, 10:40:56 »

OPEL gebruikt daarvoor veelster-bouten M8x24, ronde kop.  Treksterkte waarschijnlijk hoger dan 8.8

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 13 September 2017, 18:17:39 »

Ik heb ze gewoon vast gezet met goede kwaliteit 8.8 bouten, en na een jaar elke dag de koppeling flink te belasten heb ik nog nergens last van  Grijns

19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 13 September 2017, 21:27:09 »

Vandaag de koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd. Hierna de versnellingsbak geplaatst. Dus weer een stapje dichterbij de plaatsing van de motor en versnellingsbak. Voor mijn gevoel ging het te makkelijk  Grijns. De koppelingsplaat en drukgroep heb ik gemonteerd met een centreer doorn. Vervolgens de versnellingsbak geplaatst, deze zat bij de eerste poging meteen op zijn plaats, tegen de motor aan. De priseas iets ingevet met hittebestendig vet Tot 1100 graden  Lachebek.

Nu de Joyride 3 maar weer naar mijn huis halen. En nog eens een poging wagen om de motor te plaatsen. Hierna krijgen we weer wat ruimte Grijns.

Groet, Willem.

ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #74 Gepost op: 14 September 2017, 22:50:43 »

boormachine stuk martin  Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15   Omhoog
  Print  

Ga naar: