Holland Kadett B Club Forum
18 April 2026, 19:02:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 25   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: mission impossible kadett-B 1969  (gelezen 376596 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #210 Gepost op: 14 Mei 2012, 09:55:39 »

Donders... 't is toch de spanningsregelaar.
Deze doet niet waarvoor die is bedoeld.

? dat zei je ook al in de vorige post? of bedoel je nu wat anders?

Kadett B L "super" 1968 LPG
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #211 Gepost op: 14 Mei 2012, 12:12:57 »

Dat is correct.
Ik had hem zaterdag aan de gang gekregen en hoopte dat ie ook bleef werken.
En aangezien het vandaag mooi weer is heb ik de kadett gepakt om naar mijn werk te gaan. En nu zag ik onderweg dat de spanningsregelaar weer rare dingen aan het doen is er er uiteindelijk weer mee stopte.

jammer, het was een ongebruikte maar waarschijnlijk heeft de jaren lange opslag hem geen goed gedaan.
dat wordt dus weer zoeken naar een nieuwe...

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #212 Gepost op: 14 Mei 2012, 12:21:41 »

dat is toch dat grote vierkante bosch ding op het spatbord?

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #213 Gepost op: 14 Mei 2012, 13:51:14 »

yep

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #214 Gepost op: 14 Mei 2012, 14:16:29 »

waarschijnlijk zijn de contacten in de relais vies geworden na lang op de plank liggen... als je ze met de hand een aantal keer bekrachtigd of schoonpoetst doet hij het waarschijnlijk gewoon weer... die dingen zijn nieuw in ieder geval erg duur.

edit: als je iets betrouwbaarders zoekt zou je kunnen overwegen om een elektronische regelaar te nemen. deze zou je dan weer in een bosch regelaar kunnen zetten zodat het origineel oogt. het voordeel hiervan is dat de accu een veel constantere spanning krijgt, en dat je geen storing op de radio meer hoort.

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #215 Gepost op: 14 Mei 2012, 17:42:27 »

Zojuist nog tijdens de terugrit van mijn werk diverse malen de contacten van de spanningsregelaar schoongepoetst. Bij thuiskomst ook alle bedrading nog is even goed nagekeken of er niet ergens een foutje of los contact zit...Ook de contacten van de regelaar nog is goed nagekeken en deze zien er op het oog allemaal uit als nieuw.
Bij het oplopen van het toerental zie je de relais schakelen, maar helaas heb ik nog steeds geen laadvermogen.  Boos Boos

Heeft iemand een suggestie hoe ik een spanningsregelaar het beste kan doormeten?Verbaasd

PS. Jeroen ik heb al gezien dat Bosch nieuwe electronische spanningsregelaars in het oude jasje aanbied.. adviesprijs is 98,- ex BTW.....  Lippen verzegeld
Als ik de regelaar ga vervangen wordt het denk ik toch gewoon een old fashion met relais.
Ik ben zelf een mechanicus en heb liever geen electronica. Het zou een ander verhaal zijn als ik er dagelijks mee zou rijden dan zou ik idd ook zelfs de ontsteking vervangen door een electronische.

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #216 Gepost op: 14 Mei 2012, 18:19:54 »

ff googlen en ik heb zelf het antwoord al   Tong Tong

Is een regelaar defect dan is eenvoudig zelf te meten met een eenvoudig voltmeter. Is het afgelezen voltage bij een lopende motor hoger dan 14,4 volt dan is regelaar mogelijk defect. Normale waardes zijn tussen 13,6 – 14,2 volt. Een defect regelaar is ook te merken doordat dat lampen snel doorbranden.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #217 Gepost op: 15 Mei 2012, 00:33:12 »

je kan ook nog even meten tussen de uitgang van de dynamo en de accu, als daar een grote spanningsval zit kan er ook geen vermogen geleverd worden...

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #218 Gepost op: 16 Mei 2012, 18:26:20 »

Ik was even wat zoeken op de webshop van Splendidparts, en zag dat hij losse spanningsregelaars in zijn assortiment heeft: Deze kosten 22,50 euro p/stuk, en zijn dus nieuw!

Dan ben je meteen van alle ellende af!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #219 Gepost op: 16 Mei 2012, 19:14:32 »

ik denk dat Wouter de "oude" spanningsregelaar nodig heeft van de gelijkstroom dynamo en daar zit verschil in Cool

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #220 Gepost op: 16 Mei 2012, 19:28:23 »

Dat klopt Paul,

Dat is dat grote blok van Bosch...
Ik heb het systeem vandaag even door laten meten door het bedrijf dat ook mijn dynamo heeft gedaan en zoals het ernaar uitzag is het inderdaad de regelaar.
Die oude zijn nog wel verkrijgbaar maar wel op bestelling...dus dat gaat nog even een paar dagen duren

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #221 Gepost op: 23 Juni 2012, 19:53:49 »

Zo ik ben weer even aan het sleutelen geweest.
De nieuwe olieplug van Paul (tanx) zit al weer een tijdje op zijn plek en is weer mooi lekdicht.

Ook is er ondertussen een andere spanningsregelaar in gekomen. Helaas zijn de orginele van Bosch niet meer verkrijgbaar en moet ik het dus met een oostblokse imitatie doen.
(dus als iemand nog een goede 14V25A of 14V30A gelijkstroom spanningsregelaar heeft houd ik mij aanbevolen)

Ondertussen heb ik ook de nieuwe rubber bussen voor de onderste draagarm binnen... ik ben er namelijk 1 verloren???

Echter zie ik nog niet hoe ik die er in ga krijgen.
Het vervelende is dat blijkt dat de oude stalen bussen (waarin het rubber zit) nog in de draagarm vast zitten. En ik weet zo 123 niet even een oplossing hoe ik die eruit ga krijgen.
Dus de beste oplossing die ik nu kan bedenken is dat ik toch de PU-bussen maar moet bestellen... bij mijn weten kunnen dan namelijk de oude stalen bussen blijven zitten...
Als iemand een betere suggestie heeft hoor ik dat graag...

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #222 Gepost op: 23 Juni 2012, 22:10:51 »

met de (losse)bankschroef eruit persen is de beste optie... wat betreft de pu bussen en of je dan het staal kan laten zitten... geen idee, geen ervaring mee.

edit: als je dan toch een imitatie hebt, dan kan je toch beter gelijk een electronische nemen? dat geeft nl minder storing en een gelijkere spanning...

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #223 Gepost op: 24 Juni 2012, 00:02:22 »

Een losse bankschroef werkt prima om een fuseekogeltje te vervangen, maar hier bij de draagarmrubbers is helaas geen ruimte om een bankschroef te plaatsen.
Om ruimte te maken zal ik dan de hele draagarm uit moeten bouwen.
Daar probeer ik eigenlijk om heen te werken, want anders moet ik namelijk ook de bladveer weer losmaken.
En ik heb geen idee hoe ik de bladveer kan opspannen terwijl deze nog onder de auto zit.
Het opspannen met een losse voortrein was al een KL*T*N klus  Ik weet het niet

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #224 Gepost op: 24 Juni 2012, 00:14:44 »

Een losse bankschroef werkt prima om een fuseekogeltje te vervangen, maar hier bij de draagarmrubbers is helaas geen ruimte om een bankschroef te plaatsen.
Om ruimte te maken zal ik dan de hele draagarm uit moeten bouwen.
Daar probeer ik eigenlijk om heen te werken, want anders moet ik namelijk ook de bladveer weer losmaken.
En ik heb geen idee hoe ik de bladveer kan opspannen terwijl deze nog onder de auto zit.
Het opspannen met een losse voortrein was al een KL*T*N klus  Ik weet het niet

met een krik onder de veer gaat dat prima en gecontroleerd...

Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 25   Omhoog
  Print  

Ga naar: