Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 03:01:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 25   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: mission impossible kadett-B 1969  (gelezen 376718 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #90 Gepost op: 26 April 2011, 10:50:10 »

Dank Roger, hoe staat het ondertussen met jouw car-a-van?

April 2011 deel 1
En als dan eindelijkde carrosserie binnen is beginnen de handen helemaal te jeuken om het stuk mecano voor gevordenen in elkaar te zetten.
Dus gelijk maar even 2 weken vakantie genomen (gelukkig ging dat) en de handen uit de mouwen gestoken.
Gelijk de eerste avond het motortje erin gehangen.
Ging niet in 1x omdat de motorsteunen niet goed zaten.

volgende dag de aandrijving en de trekhaak geplaatst

Het stuurhuis is opnieuw geplaatst en voorzien van de rubberen afdichting. Ook de pedalen en het remsysteem zijn gemonteerd. Helaas kwamen we er bij montage achter dat een van de remcilinders lek was.

bling bling Cool

De electra spagettie uitgerold

Brandstofleiding getrokken en de handremkabel

ff tussendoor ook maar het eerste chroomwerk

en dan is het nog een beetje verder trouble shooten om alle electra aan te sluiten.
Dan wel met de accu erop en hopen dat er niet ergens een rookwolkje ontstaat..... maar dat ging allemaal perfect...pffff
Ook het hele koel/verwarmingssysteem zit er ondertussen op.

.....
Nou heb ik een standaard sedan model met een lange pook. Voor een stukje extra jeugdsentiment heb ik een rally setje geplaatst.
Mooi om te zien dat de gaatjes voor het bevestigen van de meterconsole al zijn voorbereid in het stalen frame van het dashboard... scheelt weer boren.
Echter waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat de lange pook tegen het meterconsole aan kwam in de 1e of 3e versnelling.
Dus op slinkse wijze de buighoek van de versnellingspook maar een beetje aangepast...
ff heet stoken en met een lange stalen pijp de boel een beetje verder buigen...

De vakantie was bijna ten einde. En op de valreep is het dan toch wel leuk om de motor te starten.
Dus olie en water gevuld..... en....en.... drup drup drup.  Boos
Een debacle... een waterballet langs de koppakking....

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #91 Gepost op: 26 April 2011, 16:45:08 »

misschien rare opmerking maar de koppbouten horen toch zeskant te zijn (dop 15)?? toch niet inwendige 12kant???
deze bouten heb ik op een kop nog niet eerder gezien?

gr Paul
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #92 Gepost op: 26 April 2011, 17:46:56 »

sorry Rebel
ik bedoel dat ik nog geen rekbouten met inwendige 12kant heb gezien (misschien dat daarom de koppakking lekt omdat je "normale" bouten niet op de juiste spanning kunt krijgen.

gr Paul

ps SUPERSTRAKKE kadett wordt het..... kwijl kwijl Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #93 Gepost op: 26 April 2011, 18:00:02 »

Paul, Fred,
Dank voor jullie input en lovende woorden  Knipoog

Bij mijn weten zijn dit de orginele kopbouten.
Laat ik het zo zeggen zolang de kadett in mijn bezit is (vanaf 1997) heeft de kop met deze bouten vast gezeten. Het zijn die 12 kantige torque bouten.
Ik heb ze speciaal bewaard en ook in dezelfde volgorde weer in de kop geplaatst.

even een quote uit post #52
Ik heb zojuist het probleem gevonden van mijn lekke koppakking.
We hebben en er hele weekend over zitten dimdammen wat het nou geweest kon zijn.
We dachten misschien aan vuil in de boutgaten. Dus vanmiddag direct uit het werk ff een paar boterhammen erin en aan de slag.
Eerst de boutgaten gecontroleerd op vuil.... helaas deze waren brandschoon.. op een kleinbeetje vet na.
Wellicht dat er teveel vet in zat waardoor de bouten stuik liepen... maar dat was het ook niet.

Toen de kop zonder pakking op het blok gelegd en een paar bouten met de hand erin gedraaid en wat blijkt.... de bouten lopen vast op de bodem van het boutgat terwijl de kop nog los zit..
dus de diepte van de boutgaten en de dikte van de kop vergeleken met de lengte van de bouten en moeten concluderen dat de bouten te lang zijn  
De enige reden die ik kan bedenken is dat door het vlakken van zowel de kop als het blok de bouten eigelijk te lang zijn om de kop nog met voldoende kracht op het onderblok te bevestigen.... het scheelt maar een fractie.

Dus zojuist van alle kopbouten 1 tot 1.5mm afgeslepen (1 tot 2 spoedjes) zodat ze de onderkant van de boutgaten niet meer raken.
Kop weer geplaatst met een nieuwe pakking en ....    hij zit nu perfect.

Waarschijlijk is er behoorlijk wat van de kop en het blok afgevlakt om de boel weer strak te krijgen

Tevens zou het uitlaat spruitstuk ook van origine met het zelfde type (12 kantige) torque bouten vast moeten zitten.
Echter waren deze al zover vergaan dat ik die jaren geleden al vervangen heb voor normale RVS 6-kant bouten. Het voordeel van de RVS bouten is dat deze niet vast rotten.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

Mischaop82
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #94 Gepost op: 26 April 2011, 19:17:10 »

Ik dacht dat je kopbouten maar 1x kon/mocht gebruiken?? (wegens het oprekken)

Wat een schitterende wagen wordt dit zeg!  Kus

Gr. Mischa

Helaas geen Kadett meer.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #95 Gepost op: 26 April 2011, 21:41:18 »

Dank je Mischa.

Ik ben geen expert op het gebied van kopbouten.
Maar het is inderdaad correct dat de zogenaamde rekbouten maar 1x gebruikt mogen worden.
Voor zover ik weet zijn kadettjes van origine niet uitgevoerd met rekbouten (vandaar dat ik die van mij heb hergebruikt).

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #96 Gepost op: 27 April 2011, 07:51:46 »

Hoi Fred,

Dat van die rubber doppen in de bodem is een goeie.
Daar heb ik geeneens bij stil gestaan, maar nu je het zegt.... zitten ze inderdaad verkeerd om.
Ik denk dat het wel makkelijk was toen de wagen op de brug stond om ze er zo in te prikken....
Als je er nu op zou staan bij het in of uit stappen trap je de dop zo uit de bodem... Dus dat zal ik komend weekend even aanpassen... Tanx voor je scherpe blik.

De kopbouten zijn met een momentsleutel aangetrokken.
Volgens de aangegeven volgorde uit Olyslager en op 4,5kgm (is circa 44Nm)

Mischaop82
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #97 Gepost op: 27 April 2011, 10:46:06 »

Ik dacht dat je kopbouten maar 1x kon/mocht gebruiken?? (wegens het oprekken)

Wat een schitterende wagen wordt dit zeg!  Kus

Gr. Mischa

Dit geld niet voor oudere motoren, wel van de motoren van nu dat de kopbouten vervangen moeten worden.

Aha
Kijk zo leren wij allemaal weer bij  Lachen

Gr. Mischa

Helaas geen Kadett meer.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #98 Gepost op: 27 April 2011, 18:33:35 »

April is nog net niet helemaal afgelopen maar meer gaat er even niet bijkomen qua fotomateriaal.
Dus....

Gelukkig hadden we de kadett begin april voor een groot deel in elkaar zitten.
Hierdoor hebben we op tijd (namelijk nog voor 10-april) de lekkende remcilinders en het waterballet met de kop ontdekt. 
Op de voorjaarsmeeting van 10-april hebben we nog een nieuwe koppakking en 4 remcilinders gevonden  Grijns
Dat scheelde een hele hoop zoekwerk en tijd.

We krijgen er ondertussen wel handigheid in.
Het was even 2 avonden doorwerken maar toen zat de motor weer in elkaar.
En met een beetje peut in de carb heeft ie zijn eerste teken van leven gegeven.
Binnen no time was de bezine vanuit de tank aangezogen en liep het motortje zelfstandig.

Helaas hadden we alleen geen oliedruk ...   Verbaasd Verbaasd Verbaasd
Ook niet na wat extra gas geven en en stuk of 10x opnieuw starten (met tussenposes van circa 5min)
Wat blijkt.......
Ik heb de oliepomp ultrasoon gereinigd, vervolgens drooggeblazen en ingebouwd in de motor...
Ik had alleen NIET de pomp opnieuw in geolied.
Deze tandwielpompjes gebruiken de olie ook als afdichting en zijn dan zelf aanzuigend.
Maar als er geen olie in zit zal deze nooit uit zichzelf de olie uit het carter zuigen......  Boos Boos Boos
Ik was al bang dat we het hele blok er weer uit kon halen om bij de oliepomp te komen...

De volgende oplossing werkte gelukkig:
Oliefilter verwijderd en een beetje dunne olie (15W40 verdunt met een beetje benzine) met flinke druk via een slangetje in alle gaten van het oliefilterhouder gespoten.
Dat valt niet mee wat er zitten terugslagklepjes in. Na dit een keer of 5 herhaalt te hebben kwam er eindelijk na het starten ineens een hele straal olie uit de oliefilterhouder  Grijns Grijns
Gauw motor uit en het oliefilter weer geplaatst en...... we hadden weer oliedruk......Pfffff

April 2011 deel 2zo staat de kadett er nu bij

Ondertussen zijn de achterlichten ook nog aangesloten

alle nieuwe remcilinders erop en dan nog even het splitpennetje erin wurmen

De uitlaat eronder geschroeft en dan snel de stoelen er even in gezet....

Want ja.... als de motor loopt en de remmen doen het weer....
Dan gaan we natuurlijk even fijn een stukje RIJDEN  Grijns

ff zoeken naar de juiste versnelling....
de pook zit toch net ff anders door die scherpere buighoek...maar dat is gewoon even wennen Tong

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #99 Gepost op: 27 April 2011, 21:20:59 »

Maar hoe doe je dat in de praktijk?

25Nm , o.k., met de momentsleutel, maar 3x60 graden (bedoel je dan 180 graden = een halve cirkel?)

Op mijn momentsleutel zit wel een gradenverdeling op de kop: zet de dop op de bout en merk/onthoud deze stand. Verdraai de ratel tegen de klok in over het gewenste aantal graden en draai dan met de klok mee terug naar de uitgangspositie.
Zo pak je het aantal graden.  Maar nu  25 Nm. en daarbij 3x60 graden  Verbaasd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #100 Gepost op: 27 April 2011, 22:00:17 »

Chris heeft helemaal gelijk: Eerst in een vloeiende beweging tot de voorgeschreven aanhaalmoment. Daarna elke bout (volgens voorgeschreven volgorde) 60 graden na draaien, en dit 3x herhalen.

Ik weet dit zeker, want ik stond naast Chris toen hij dit bij mijn auto deed!

Dit natrekken gebeurd met een speciaal stukje gereedschap, waarop de hoek is af te lezen.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #101 Gepost op: 27 April 2011, 22:14:15 »

Plaatje bij het praatje:

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kadett1968
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #102 Gepost op: 27 April 2011, 22:39:53 »

Die 25 Nm en 3 x 60 graden geldt voor de rekbouten, origineel zitten die niet in een Kadett B zoals al eerder gezegd is.
Dus gewoon vastzetten op moment.

Kadett-b in restauratie
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #103 Gepost op: 27 April 2011, 22:57:44 »

Chris heeft helemaal gelijk: Eerst in een vloeiende beweging tot de voorgeschreven aanhaalmoment. Daarna elke bout (volgens voorgeschreven volgorde) 60 graden na draaien, en dit 3x herhalen.

Ik weet dit zeker, want ik stond naast Chris toen hij dit bij mijn auto deed!

Dit natrekken gebeurd met een speciaal stukje gereedschap, waarop de hoek is af te lezen.

Ralph

60 graden en dit 3x herhalen = dus 180 graden; waarom niet 25Nm+180 graden  Verbaasd Of wordt bedoeld de hele serie bouten 60 graden, dan nogmaals en nog een keer; dit m.b.t. tot een evenwichtige zetting van de kop? Ja, dat lijkt me plausibel!

O.K., maar verder ga ik mee in de gedachte dat de Kadett-B geen rekbouten heeft en er dus niets te rekken valt Ik weet het niet en er dus met 45Nm aangehaald mag/moet worden.

Het verschil vergeleken met Chris zijn handelen is, dat de aantrekbelasting wel veel abrupter op de diverse aantrekpunten gezet wordt; 25Nm +3x60 gaat wel veel gelijkmatiger; zou misschien beter zijn voor een goed verdeelde belasting?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #104 Gepost op: 28 April 2011, 08:01:50 »

Hmm. ik ga dit verhaal van het 3x op 60o is navragen bij mijn vaste monteur.
Maar ik denk inderdaad dat dit nadraaien enkel geldt voor de "rekbouten" deze moeten zicht namelijk langzaam zetten. Daarbij zal het materiaal van de bout langzaam iets vervormen, wat dan ook de reden is dat je deze maar 1x mag gebruiken.

Maar mijn kop is vastgezet met de orginele bouten (ik heb het nog even nagevraagd) en dat zijn "geen" rekbouten. Dus in mijn geval gelden de gegevens uit de olyslager nog steeds.

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 25   Omhoog
  Print  

Ga naar: